A PSZÁF közérdekű igényérvényesítési eljárást indított a Santander ellen

Ajánljuk - 2013-01-10

A PSZÁF közérdekű igényérvényesítési eljárást kezdeményezett a Santander Consumer Finance Zrt.-vel szemben. A polgári perben a felügyelet azt kéri, a bíróság állapítsa meg, hogy a cég tisztességtelenül számított fel díjat éves egyenlegközlő leveleinek kiküldéséért, s fizettesse vissza a jogtalan, összességében mintegy 36 millió forintos költséget az érintett fogyasztóknak.

    A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) közleményében ismerteti: 2013. január 2-án közérdekű igényérvényesítési keresetet nyújtott be a Fővárosi Törvényszéknél a pénzügyi vállalkozás 2005 februárja és 2012 júliusa között alkalmazott általános szerződési feltételei (üzletszabályzata) egyik kikötése miatt. Ez az előírás a PSZÁF szerint a hitelintézeti törvényt megsértve alkalmanként 750 forint díjat írt elő az ügyfeleknek a pénzügyi vállalkozás által kiküldött éves egyenlegközlő levél fejében.

    A hitelintézeti törvény 1997 januárjától változatlan előírása szerint a pénzügyi intézmények kötelesek az ügyfelek részére legalább évi egy alkalommal, illetve a szerződés lejártakor egyértelmű, közérthető és teljes körű írásbeli kimutatást (kivonatot) küldeni. A PSZÁF szerint a fogyasztóknak ez az évi egyszeri tájékoztatáshoz fűződő joga nem korlátozható.

    Ennek fejében díj felszámítására csak akkor volna joga egy pénzügyi szolgáltatónak, ha ezt a jogszabály tételes rendelkezésével lehetővé tenné. Ezt az álláspontot erősíti, hogy ahol a jogalkotó díjfizetési kötelezettséget akart elrendelni a törvényben - például az ügyfelek által egyedi ügyleteikről külön kérhető kimutatások fejében - ott a jogszabály szövege ezt kifejezetten tartalmazza.

    A PSZÁF - hivatalból és egyedi fogyasztói kérelem alapján is indított - vizsgálata alapján meghozott határozataiban már 2012-ben kötelezte a Santander Consumer Finance Zrt.-t a jogsértő magatartás megszüntetésére. Ennek nyomán a pénzügyi vállalkozás újabb hirdetményeiben már nem számít fel díjat az éves egyenlegközlő levél fejében. A társaság ugyanakkor 2009 júliusa és 2012 júliusa között összesen 47 816 alkalommal 27 816 fogyasztóval fizettette meg jogtalanul az éves egyenlegközlő levél díját.

    A PSZÁF az elmúlt két évben öt közérdekű pert és hét közérdekű igényérvényesítési eljárást indított pénzügyi szolgáltatókkal szemben a fogyasztók nevében és azok érdekeit képviselve. A már jogerősen lezárult ügyek döntő többségénél - eddig összesen négy ügyben - a PSZÁF nyerte meg a pereket, több esetben még folyamatban van vagy az első fokú ítéletnél tart az eljárás - közölte a felügyelet.