Miről kell a bankoknak tájékoztatniuk az ügyfeleket?

Befektetés - 2009-07-06

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete felhívja a pénzügyi intézmények figyelmét, hogy ügyféltájékoztatásuk során térjenek ki az alábbiakban megfogalmazottakra:

Tegyék transzparenssé (sajtóközleményben, honlapjukon, vagy szóbeli tájékoztatás alkalmával) és alaposan részletezzék azon  közgazdasági és piaci indokokat, melyek a kamat, illetve a törlesztőrészlet emelkedéséhez vezetnek;

 

- A kamat, illetve a törlesztőrészlet számítási módjának bemutatása mellett, tegyék átláthatóvá azt is, hogy milyen forrásköltségekkel számolnak (sajtóközleményben, honlapjukon, vagy szóbeli tájékoztatás alkalmával);

 

- Mutassák be közérthetően a törlesztőrészletek alkotó elemeit, felbontását;

 

- Mutassák be kalkulátor, törlesztési tábla segítségével, példával illusztrálva vagy egyéb átlátható módon a kamat, a törlesztőrészlet emelkedésének okát;

 

- Adjanak személyre szabott, egyéni tájékoztatást ügyfeleiknek a törlesztőrészlet könnyítésére szolgáló lehetőségekről;

 

-  Hívják fel az ügyfél figyelmét arra, hogy a futamidő meghosszabbítása esetén a törlesztőrészlet nem csökken azzal arányosan, tekintettel arra, hogy a hosszabb futamidő miatt a   fizetendő hiteldíj is megnövekszik. Különösen fontos ez a tájékoztatás az

annuitásos törlesztésű hitel futamidejének meghosszabbításával kapcsolatban, hiszen az annuitásos számítási mód esetén a törlesztőrészlet kezdetben nagyobb arányban tartalmazza a hiteldíjat, mint magát a tőketartozást.