A kormány elfogadta az Új Magyarország Fejlesztési Terv  operatív programjait

Belföld - 2006-12-07

 A kormány elfogadta az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) tizenöt operatív programját, amelyeket Magyarország december közepén benyújt az Európai Uniónak - mondta Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos szerdán, a kormányszóvivői tájékoztatón Budapesten.

Bajnai Gordon emlékeztetett arra, hogy a kormány az operatív programokat két részletben fogadta el, a múlt héten az ágazati, szerdai ülésén a regionális operatív programokat hagyta jóvá. A kormánybiztos elmondta, hogy Magyarország az európai uniós tervezési módszertan alapján jól halad a 2007-2013. évi mintegy 8.000 milliárd forint fejlesztési felhasználásának megtervezésében. Magyarország Ausztria, Lettország és Málta után negyedikként adta be az Új Magyarország Fejlesztési Terv stratégiáját az Európai Uniónak.

 

A kormánybiztos emlékeztetett arra, hogy az operatív programokat a kormány széles körű társadalmi egyeztetés után hagyta jóvá. A részletekről szólva Bajnai Gordon elmondta, hogy a hét regionális operatív programban 1.600 milliárd forint keret áll rendelkezésre a helyi sajátosságoknak megfelelő speciális célokra. Utalt arra, hogy a régiók közötti forrásmegosztásnál tekintettel voltak a térség fejlettségi szintjére, példaként említette, hogy az Észak-Alföld régió 270 milliárd forint forrást kap, több mint kétszeresét, mint a Nyugat-Dunántúl régió, amely 127 milliárd forinttal rendelkezik.

 

A regionális operatív programokban a regionális gazdaságfejlesztést, a turizmust, a helyi közlekedési infrastruktúra fejlesztését, a humáninfrastruktúrát, a településfejlesztési akciókat lehet főként támogatni.

Bajnai Gordon elmondta, hogy az ágazati programokra 5.300 milliárd forint keret áll rendelkezésre 2007-2013. között. Az ágazati programok célja között az olcsóbb, kisebb, ügyfélközpontú közigazgatás megteremtése, a versenyképesség növelés, a közszolgáltatások minőségi fejlesztések, az utak állapotának javítása, az elérhetőség biztosítása, a munkavállalást segítő tudás és képzettség megteremtése, a környezet megóvása, az életminőség javítása.

 

A kormánybiztos utalt arra, hogy elkezdték az ágazati és a regionális szempontok összehangolását, az úgynevezett zászlóshajók, azaz az integrált programok kidolgozását. Példaként említette a versenyképességi pólusokat, azaz a nyolc régióközponti város - Budapest, Győr, Veszprém, Székesfehérvár, Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc - kiemelt kezelését, valamint a hátrányos helyzetű kistérségek leszakadásának megállítását, felzárkóztatásukat segítő programok kialakítását. Közölte, hogy ezekben a témákban a miniszterelnök egyeztetéseket tart december 19-20-án az érintettekkel.

 

Bajnai Gordon elmondta, hogy az Európai Unió várhatóan jövő év márciusában fogadja el az operatív programokat. A további tervezési folyamatban Magyarországon megkezdték az akciótervek kidolgozását, hogy azokon a területeken, amelyekben egyetértés van az unióval, ki lehessen írni a pályázatokat 2007. januárjában, például a gazdaságfejlesztés, a foglalkoztatás-bővítés témában.

 

Kérdésre válaszolva Bajnai Gordon elmondta, hogy a közlekedési operatív programban 1.721 milliárd forint keret áll rendelkezésre, amelyből az egy-két számjegyű utakat, a gyorsforgalmi utakat, a nagyteherbírású utak kialakítását, a vasutat, a víziközlekedést, a logisztikai központokat lehet fejleszteni. Ezen kívüli a regionális operatív programokból mintegy 300 milliárd forintot fordítanak közlekedésfejlesztésre, például a 3-4-5 számjelű utakra, az elkerülő utakra.