Nyílt levél az Országos Egészségfejlesztési Intézet főigazgatójának

Egészségügy - 2010-12-06
Az EgészségMonitor kritizálja az OEFI-t az  EGYENLŐBB ÉS EGÉSZSÉGESEBB TÁRSADALMAK   című konferencián szétosztott, az egészséget befolyásoló tényezőket ismertetető  egészség-torony  elavult és zavaros üzenetei kapcsán az Intézet tájékoztatással kapcsolatos tevékenységét. Felvetik az OEFI felelősségének kérdését amiatt, hogy Magyarországon nem honosodott meg a korszerű népegészségügyi szemlélet.

Ennek hiányában ugyanis nem működik megfelelő intézményrendszer a lakosság egészségének monitorozására, nem áll rendelkezésre a szakpolitikai döntésekhez szükséges egészség-információ, nincs megfelelő módszer-kínálat hatékony egészségfejlesztéshez.

 

    Tisztelt Főigazgató Asszony!

 

E levél megírását az Országos Egészségfejlesztési Intézet (OEFI) és a Fridrich Ebert Alapítvány által 2010. november 30.-án, a Nemzeti Erőforrás Minisztériumban megrendezett  EGYENLŐBB ÉS EGÉSZSÉGESEBB TÁRSADALMAK  című konferencia résztvevőinek szétosztott fehér dobozkák tartalma adott okot. A kis papírdobozokban felirattal ellátott téglalapocskák találhatók, amelyekből tornyot lehet összeállítani, amint azt előadása végén bemutatta. A feliratok, ahogyan azt elmagyarázta, az egészséget befolyásoló tényezőket jelölik. A zöld lapocskák a kedvező hatásokat, a pirosak az egészséget károsan befolyásoló tényezőket képviselik. A zöldek feliratai:  béke   élelem   fenntartható erőforrások   jövedelem   lakás   oktatás   stabil ökológiai rendszer   társadalmi egyenlőség   társadalmi igazságosság . A piros lapok feliratai: igazságszolgáltatás   törvényhozás   végrehajtás . Mindegyik lapocska fehér hátoldalán zöld betűkkel írt szó olvasható: egészség . Sajnos sem a dobozon, sem a dobozban nem találtam tájékoztató szöveget, így az  egészség-torony  üzenetének megfejtéséhez csakis a feliratok és az Ön fenti magyarázata nyújthat támpontot.

 

A felsorolt kifejezéseket olvasva azonnal feltűnik, hogy azok a fogalmak hierarchikus rendszerének különböző szintjeiről lettek összeválogatva (pl. béke – élelem – oktatás). Ugyancsak sokkoló a piros lapon megjelenő  igazságszolgáltatás  és  törvényhozás   negatív értelmezése. Hogy a  végrehajtás  hogyan kerülhetett ide, az végképp érthetetlen. Az OEFI honlapján végül sikerült kinyomoznom, a zöld tényezők az 1986-ban kibocsátott Ottawai Egészségfejlesztési Charta magyar fordításában bukkannak fel (http://www.oefi.hu/alapelvek.pdf). A piros kifejezések forrását sajnos nem sikerült megtalálnom.

 

 

    2008 végén az Egészségügyi Világszervezet dokumentuma az egészséget befolyásoló tényezőkről a következőképpen fogalmaz az OEFI magyar fordításában:   egészséggel összefüggő esélyegyenlőtlenségek mögött a hatalom, jövedelem, áruk és szolgáltatások egyenlőtlen globális illetve nemzeti eloszlása áll, illetve az emberek közvetlen, látható életkörülményeit – az egészségügyi ellátáshoz, iskolákhoz és oktatáshoz való hozzáférésüket, munka- és szabadidős körülményeiket, otthonukat, közösségüket, városukat vagy nagyvárosukat – és a boldog, egészséges életre való esélyeiket érintő, ezekből következő igazságtalanságok. 

 (http://www.oefi.hu/modszertan11.pdf) Könnyen észrevehető, az eltelt több mint húsz év (!) jelentősen megváltoztatta az egészséget befolyásoló tényezőkről alkotott elképzelésünket, tudásunkat. Az egészség-torony  azonban igazolja azt a tapasztalatot, hogy Magyarország évtizedekkel van elmaradva nem csak a lakosság egészsége tekintetében, de az egészségről meglévő ismeretek és tudás területén is

 

Mivel a honlap szerint  az OEFI missziója: a lakosság egészségmagatartásának formálása, a népegészségügy területén az egészséggel kapcsolatos információk közvetítése , nem túlzó az az elvárás, hogy az Ön által vezetett intézmény küldetését komolyan vegye, és időszerű, hiteles információt terjesszen, ne pedig elavult, zavaros üzeneteket. A helyzet különösen kiábrándító – és ebben az Ön intézményének felelőssége joggal felvethető –, mivel az egészségügyi rendszer jelenlegi átalakítását kísérő szakmai diskurzus is az egészség-egyenlőtlenséget még mindig csupán az ellátáshoz való hozzáférés egyenlőtlenségeként értelmezi, és kevésbé koncentrál a  egészséges  közpolitikák kialakításának lehetőségeire.

 

Úgy látszik, hogy az OEFI missziója szerinti szerepének nem tudott megfelelni, nem volt képes a korszerű népegészségügyi szemléletet átvenni és honosítani. Pedig ez a magyar lakosság évtizedek óta kirívóan rossz egészsége és az erőforrások szűkössége miatt alapvetően fontos lenne. A korszerű (nép)egészségügyi szemléletnek megfelelően olyan intézményrendszert kellene tehát működtetni Magyarországon, amely rendszeresen információt gyűjt a lakosság egészségéről, az azt meghatározó társadalmi-gazdasági tényezőkről, és ezekre vonatkozó intézkedések eredményességét értékelve, javaslatokkal támogatja a szakpolitikai döntéseket és bizonyítottan hatékony módszereket kínál az egészségfejlesztéshez. Most már ideje lenne levonni a következtetéseket

 

Budapest, 2010. december 6.

 

Üdvözlettel:

Kaposvári Csilla

Vitrai József

az EgészségMonitor ügyvezetői

 

    Kiadó: EgészségMonitor Kutató és Tanácsadó Nonprofit Közhasznú Kft.