A vizsgálat lezárult, felejtsük el?

Fogyasztóvédelem - 2006-09-01

A régi, nagysikerű olasz film címét kölcsönvéve jelzem: nem kellene elfelejteni.

Mert ha egy hajdúszoboszlói étteremben 2001 és 2003 évben lejárt diabetikus befőttet, illetve szamóca dzsemet használtak fel az ételkészítésnél, ha egy hajdúböszörményi vendéglőben olyan pohárba árusították a sört, amelybe eleve nem fért be a 3 deciliter, vagy egy debreceni fagyizóban 9 fagylalt közül négynek lejárt a fogyaszthatósági ideje, akkor arról írni kell.

A Hajdú-Bihar Megyei Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége a közelmúltban fejezte be a nyári idegenforgalmi témavizsgálatot. 398 egységet ellenőriztek, és a súlyos és halmozott jogsértések elkövetőivel szemben több mint 15 millió forint összegű pénzbírságot szabtak ki.

 

A szálláshely-értékesítés és a strandcikkek értékesítési körülményeinek vizsgálata során a korábbi évekhez viszonyítottan stagnál a fogyasztóvédelmi helyzetkép.

 

A strandcikkek értékesítéséhez kapcsolódóan domináns jogsértésként merült fel az előírt vásárlási tájékoztatók, jelölések hiánya, illetve elégtelensége. Például nyári ruházati termékeknél 922 db, 1.700.000 Ft értékű termék esett kifogásolás alá. Strandtáskák esetében 30 féle, 88 db, 280.000 Ft értékű termék jelölését úgyszintén kifogásolni kellett. Ezen részvizsgálat eredményeként 1.800.000 Ft összegű bírság kiszabására került sor -tájékoztatta szerkesztőségünket Jeney Géza igazgató.

         

A szálláshely-értékesítés vizsgálatánál az alapprobléma az ártájékoztatási kötelezettségek teljesítésének hiánya volt, de visszatérő hiányosságként jelentkezett a szálláshelyek osztályba sorolásának elmulasztása, illetve az ehhez kapcsolódó konkrét minősítések feltüntetésének hiánya. E területen a kiszabott pénzbírság 1.050.000 Ft.

        

A vendéglátás területén a korábbi évek 60% feletti kifogásolásához viszonyítottan jelentős javulás mutatkozott, vélhetően annak következményeként is, hogy e területen év közben is folyamatos ellenőrzéseket végeztünk, több nagyvárosban a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával együtt tájékoztatókat tartottunk, így a vállalkozók egyre inkább az önkéntes jogkövetés alapján igyekeznek végezni ezirányú tevékenységüket - vélekedett a felügyelőség vezetője.

 

Ezzel szinkronban - a korábbi évekkel ellentétben - nem tapasztaltak a próbavásárlások eredményeként jelentős nagyságrendű megkárosításokat, valamint nagy tételre vonatkozó élelmezés-egészségügyi szabálysértéseket. de még mindig előfordultak igen súlyos és halmozott jogellenes cselekmények, amiért a felügyelőség több,mint 12 milliós bírságot szabott ki.

 

Néhány konkrét példa:

•          Egy Debrecen közeli kisvendéglőben 11 féle jogsértést tártak fel a felügyelők, például árdrágítás, 2002-ben lejárt idejű fűszerféleség, szabálytalanul lefagyasztott húsféleségek, mérésügyi szabálysértés, előzetes ártájékoztatás, anyaghányad nyilvántartás hiánya, stb. A kiszabott pénzbírság 400.000 Ft.

•          Berettyóújfalui cukrászdában 4 féle sütemény minőségmegőrzési ideje lejárt, a kiszabott minőségvédelmi bírság 4 x 50.000 Ft = 200.000 Ft.

•          Hajdúszoboszlói étteremben 2001 és 2003 évben lejárt diabetikus befőttet, illetve szamóca dzsemet használtak fel az ételkészítésnél. Egyéb hiányosságok miatt, 100.000 Ft fogyasztóvédelmi és 100.000 Ft minőségvédelmi bírság.

•          Hajdúböszörményi vendéglőben olyan pohárba árusították a sört, amelybe eleve nem fért be a 0,3 l, a tényleges visszamérésnél csak 0,26 l volt a kiszolgált mennyiség.

•          Egy debreceni fagyizóban a forgalomba hozott 9 féle fagylaltból 4 félének lejárt a fogyaszthatósági ideje, a kft. részére kiszabott minőségvédelmi bírság 4 x 50.000 Ft = 200.000 Ft.

         

A kiemelt körű fagylaltvizsgálat során 45 kg, 85.000 Ft értékű lejárt fogyaszthatósági idejű fagylaltot kell megsemmisíteni, több helyen  az előírt fagylaltkönyvek, illetve fagylaltforgalmi naplók vezetése elmaradt, ami nem tette lehetővé a konkrét bekeverési és felhasználási időpontok meghatározását.

    

A vendéglátás területén továbbra is egyik legmeghatározóbb probléma az árfeltüntetési kötelezettség hiánya, a bejárati portálnál nincs teljes körű ártájékoztatás, vagy osztályos helyeken a megrendeléskor, illetve a fizetéskor nem adnak étel- és itallapot.