Hűségszerződések: fogyasztói képviselet nélkül a fogyasztókért?

Fogyasztóvédelem - 2008-05-22

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) kezdeményezésére és aktív közreműködésével a Hírközlési Érdekegyeztető Tanácsban (HÉT) részt vevő legjelentősebb hírközlési szolgáltatók és szolgáltatói szövetségek fél évvel ezelőtt önszabályzó Ajánlást fogadtak el, amelyben a legfontosabb kérdésekben – mint például a kölcsönös írásos beleegyezés, az automatikus hosszabbítás eltörlése és az arányos értékkülönbözet a listaár és a hűségár között – sikerült megegyezésre jutni.

Az Ajánlás alapelveit a szolgáltatók becikkelyezték az Általános Szerződési Feltételeik közé és, tapasztalataink szerint, a gyakorlatukba is átvezették. 2008 márciusa óta gyakorlatilag megszűntek a hűségszerződésekkel kapcsolatos panaszok az OFE irodákban. A folyamatot figyelemmel kísérte az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi eseti bizottsága és folyamatosan tájékoztatást kapott a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH).

 

A rendszer – úgy tűnik – működik, és a HÉT készen áll az önszabályzó Ajánlás működésének vizsgálatára. Ezért érte váratlanul a hír, hogy az NHH szabályozási eljárásba kezdett úgy, hogy a folyamatba sem a fogyasztók képviselőjét, az OFÉ-t, sem az Ajánlást tető aláhozó Hírközlési Érdekegyeztető Tanácsot nem vonták be, a távközlés területén kevésbé érdekelt Informatikai Vállalkozások Szövetségét ellenben igen.

 

Mindezek figyelembevételével az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület – a fogyasztók nevében – azt kéri a Nemzeti Hírközlési Hatóságtól és különösen a kezdeményező Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjétől, hogy a fogyasztók képviseletének megkérdezése nélkül ne fogjon az előfizetők tömegét érintő szabályozó tevékenységbe. Ez egyébként az Elektronikus Hírközlési Törvény (2003. évi C. törvény) elveivel is ellenkezik

 

Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület .