Külföldön rekedt turisták, aggódó utasok

Fogyasztóvédelem - 2009-08-03
Az engedéllyel rendelkező utazási irodák sem jelentenek teljes biztosítékot az utasoknak, az elmúlt időszak eseményei bizonyítják, csak új szabályok garantálhatják, hogy a turisták ne maradjanak napokig külföldön abban a bizonytalanságban, hogy kinek a költségére kell akár idő előtt hazautazniuk.

 A fogyasztóknak tudniuk kell arról: ha befizették az utazás árát, de nem tudtak elutazni az utazási vállalkozás hibájából, akkor megfelelő módon kártalanítva lesznek. A jelenleg hatályos szabályozás nem bizonyul elegendőnek ahhoz, hogy megakadályozza az utazási irodák egyre gyakrabban előforduló visszaéléseit az utasok bizalmával és pénzével.

 

A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal már több utazási irodát törölt a közhitelű hatósági nyilvántartásból azért, mert nem tudott helytállni a szerződésben foglalt kötelezettségeinek. Elfogadhatatlan, hogy a fogyasztók nem érzik magukat és befizetett pénzüket biztonságban akkor, mikor az éves fáradalmakat szeretnék kipihenni pár napos vagy esetleg hetes utazás során. A fogyasztókban az a kép alakult ki így, hogy egy esetleges rosszul sikerült utazás után nem érezhetik magukat biztosítva és csődbe ment cégek esetében kevés garanciát látnak arra, hogy visszakaphatják befizetett pénzüket.

 

A hatályos rendelkezések szerinti kötelező vagyoni biztosíték összege már több utazási iroda esetében sem volt elegendő az utasok költségeinek és kárainak rendezésére. Emellett több vállalkozás folytatja azt a gyakorlatot, hogy „kettébontja a céget” azért, hogy kevesebb legyen a vagyoni biztosíték összege - kisebb forgalom mellett a vagyoni biztosíték összege alacsonyabb. A Hivatalnak ilyen esetekben fokozott ellenőrzés mellett, szigorított könyvvizsgálatot kellene elrendelnie annak ellenőrzése végett, hogy ezek az „újonnan alakult” vállalkozások ténylegesen rendelkeznek-e a forgalmuknak megfelelő vagyoni biztosítékkal és annak összege fedezi-e a lehetséges utaskárokat. Továbbá előfordult már olyan eset is, hogy annak ellenére, hogy aki például csődbe ment cég vezető tisztségviselője vagy munkavállalója volt, nem lehet öt évig „tevékenységért felelős” egy másik utazási vállalkozásban, a gyakorlatban a háttérből irányít egy irodát, miközben a tevékenységért felelős személyként más van bejelentve.

 

Feltétlenül szükséges, hogy a jogalkotó megnövelje a vagyoni biztosíték mértékét, vagy megfelelő biztosítási szabályokat, garanciákat hozzon a fogyasztók érdekében, ezért a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége megkereste az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumot, a Szociális és Munkaügyi Minisztériumot, valamint az Önkormányzati Minisztériumot az azonnali jogszabály-módosítás érdekében.

 

Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége