Százmilliós bírságot kapott a Tesco

Fogyasztóvédelem - 2006-07-06

A versenyhivatal 100 millió forintos bírsággal sújtotta a Tescót, miután az áruházláncról ismét bebizonyosodott: reklámkiadványaiban több termékére vonatkozóan nem a valóságnak megfelelő adatokat közölt. A vevők megtévesztéséért immár kilencedik alkalommal büntették a Tescót, amelynek mostani bírsága ágazati rekordnak számít.

Ismét, immár kilencedik alkalommal bizonyosodott be, hogy a Tesco-Global Áruházak Zrt. megtévesztette vásárlóit - áll a Gazdasági Versenyhivatal közleményében. A cég a versenytanács szerint a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy egyes akciós reklámkiadványaiban több termékére vonatkozóan nem a valóságnak megfelelő adatokat közölt.

   

A versenyhivatal közölte: a mostani eljárás tárgya a Tesco által milliós példányszámú akciós reklámkiadványaiban közzétett, egyes általa forgalmazott termékekre vonatkozó tájékoztatás volt. A kiadványban a GVH négy megtévesztést talált. Mivel az áruházlánc többszörös visszaesőnek számít, a bírság 100 millió forint lett. Ekkora összeggel korábban még nem bírságoltak kereskedelmi vállalkozást, így a Tesco történelmi rekordot döntött.

   

A versenytanács szerint egy vállalkozás által közzétett akciós kiadványokkal, reklámokkal, tájékoztatókkal szemben fokozottan elvárható követelmény, hogy a fogyasztó pontos képet tudjon alkotni a felkínált termékekről, ajánlatokról, az akciók mibenlétéről. Az akciók ugyanis alkalmasak a fogyasztók áruházba történő "becsábítására", az áruházba becsábított fogyasztók vásárlásai pedig nem szorítkoznak az akcióban résztvevő termékekre.

 

Ajándék nincs, megtakarítás alig

A versenyhivatal közleménye szerint az áruházlánc a Fuji FinePix digitális fényképezőgéppel kapcsolatban a 2005. július 27-től augusztus 9-ig érvényes reklámújságban azt közölte: a termék megvásárlása esetén a fogyasztók ajándékba kapnak egy 16 MB xD kártyát, illetőleg azt az ígéretet tette, hogy a termék megvásárlásával "több mint 35 százalékos megtakarítás érhető el". A felügyeleti eljárás során megállapították: ezek az állítások nem voltak a valóságnak megfelelőek.

   A Tesco emellett a "Cindarella-kastély" elnevezésű termékről a 2005. november 23-tól december 24-ig érvényes reklámújságban nem a ténylegesen megvásárolható árucikk képét közölte, hanem egy olyanét, amely a forgalmazott terméknél kedvezőbb tulajdonságokkal bírt - olvasható a közleményben.

 

Idén sem először

A 2005. november 30-tól december 24-ig érvényes reklámújságban meghirdetett Bosch HSF44K32NO gáztűzhely a közzétett tájékoztatással ellentétben az akció első napjaiban nem volt a fogyasztók számára elérhető a Tesco valamennyi áruházában. Hasonló vétséget követett el a Tesco a 2005. december 14-től 24-ig érvényes reklámújságban meghirdetett Sony S60 digitális fényképezőgéppel, amely az akció első napjaiban szintén nem volt megvehető valamennyi Tescóban.

 

A Tescót idén márciusban már elmeszelték 36 millió forintra, akkor három pontban marasztalták el a céget. Akkor is azt szúrták ki, hogy alaptalanul hirdettek több mint 50 és több mint 35 százalékos megtakarítást, ráadásul azt állították, hogy egyes termékek csak a Tescóban kaphatók, holott ez sem volt igaz. Korábban már öt- és tizenöt milliós bírságot is kiróttak a cégre, amelynél tavaly januárban benzinárképzési vizsgálatot is folytatott a GVH.

(index)