Világméretű kampány az egészségtelen élelmiszerek gyermekeknek szóló marketingje ellen

Fogyasztóvédelem - 2008-03-21

Reggel 6 és este 9 óra között legyen tilos minden elektronikus médiumban (tévé, rádió, internet) az „egészségtelen” (magas só-, cukor- és zsírtartalmú, illetve kalóriadús és tápanyagszegény) élelmiszerek reklámja – ezt tartalmazza többek között a Fogyasztók Világszervezete (Consumers’ International – CI) és az Elhízás Elleni Nemzetközi Akciócsoport (International Obesity Taskforce – IOTF) által kidolgozott tízpontos nemzetközi kódrendszer (a teljes szöveg"Szó szerint idézve" rovatunkban olvasható.)

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) – hazánk legrégebbi és legnagyobb fogyasztóvédelmi civil szervezete, a CI tagja – maradéktalanul egyetért az ajánlásban megfogalmazottakkal, és mindenben támogatja a nemzetközi kampányt, melynek szükségességét riasztó adatok támasztják alá.

 

22 millió öt éven aluli túlsúlyos vagy elhízott gyermek él a világon. Kalóriadús, tápanyagszegény étkezés, zsírban, sóban és cukorban gazdag ételek fogyasztása párosul minimális fizikai aktivitással, mind a gyermekek, mind a felnőttek körében. Aligha meglepő, hogy a szív-és érrendszeri betegségek a vezető halálokok között szerepelnek világszerte.

 

A CI és az IOTF által kidolgozott Kódrendszer háttere, hogy 2007-ben a 60. Egészségügyi Világkonferencián az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization – WHO) égisze alatt a tagállamok ajánlásban rögzítették a gyermekeknek szóló élelmiszerreklámokkal kapcsolatos globális stratégia kidolgozását. A globális stratégia azon a felismerésen alapul, hogy az egészségtelen táplálkozás és a fizikai aktivitás hiánya elvezethet a legtöbb halálos betegséghez – kialakítója lehet a szív- és érrendszeri betegségeknek, cukorbetegségeknek, illetve a rák egyes fajtáinak.

 

A bevezetőben leírtak mellett a Kódrendszer másik fontos eleme, hogy tiltott annak kiemelése, hogy az a felnőtt, aki „egészségtelen” (magas só-, cukor- és zsírtartalmú, illetve kalóriadús és tápanyagszegény) terméket vásárol, jobb, intelligensebb, gondoskodóbb és bőkezűbb felnőtt, mint az, aki nem tesz így, illetve, hogy az a gyerek, aki ilyen terméket fogyaszt, intelligensebb és tehetségesebb lesz.

 

A nemzetközi kampány célja, hogy a WHO elfogadja a kidolgozott kódrendszert, emellett a nemzeti kormányok jogszabályalkotással kényszerítsék ki az abban foglaltakat. Ezért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület levélben keresi meg az illetékes minisztériumokat és szervezeteket.

 

A Nemzetközi Lunch Box Challange akció – melynek hazai állomására március 12-13-án Budapesten és Zalaegerszegen került sor – is rávilágított: a gyermekeket jelentősen befolyásolják választásukban és táplálkozási szokásaikban a nekik szóló élelmiszerreklámok. Az akció keretében általános iskolás gyerekek választhatták ki egy bő skáláról, és tehették tálcáikra kedvenc ételeiket és italaikat.