Eredményes  a  debreceni  2-es  villamosvonal  járműbeszerzése  érdekében  lefolytatott közbeszerzési eljárás

Helyi - 2010-10-07

A „Debrecen városi villamoshálózat fejlesztése (2-es vonal)” tárgyú nagyprojekt 2008.

decemberi,   brüsszeli   jóváhagyását   követően,   a   fejlesztéshez   szükséges   18

villamosjármű   beszerzése   érdekében   immár   az   ötödik   nyílt   európai   uniós

közbeszerzési eljárást bonyolította le Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata.

Az ajánlati felhívás 2010. július 1-jén jelent meg az Európai Unió Hivatalos Lapjában.

Az  ajánlattételi  határidő  és  egyben  az  ajánlatok  bontásának  időpontja  2010.

augusztus 17. volt. A közzétett hirdetményre két ajánlattevő nyújtott be ajánlatot: a

Construcciones  y  Auxiliar  de  Ferrocarriles  S.  A.  (CAF)  (J.M.  Iturrioz,  26-20200

Beasain,  Spanyolország),  valamint  az  AnsaldoBreda  Spa  (Via  Argine  425-80147,

Nápoly, Olaszország).

A beérkezett ajánlatok értékelése és a hiánypótlás után a bíráló bizottság és a város

közgyűlésének   tulajdonosi   bizottsága   az   ajánlatokat   érvényesnek,   az   eljárást

eredményesnek nyilvánította. 

 

A döntés értelmében a nyertes ajánlattevő az AnsaldoBreda Spa.

 

A gyártóról: 

Az   AnsaldoBreda   Spa.   Európa   egyik   vezető   vasúti   járműgyártója.   Nem   csak

villamosokat, hanem metró- és nagysebességű nagyvasúti szerelvényeket is gyárt. 

 

A jármű jellege:

A  Sirio  teljesen  alacsonypadlós  villamos-család,  a  cég  egyik  legkorszerűbb  városi

vasúti  terméke.  A  típusból  10  nagyváros  több  mint  300  darabot  rendelt,  s  ezekből

több mint 200 már közlekedik.

A  Debrecen  által  rendelendő  18  jármű  nettó  értéke  összesen  –  a  karbantartásához

szükséges  berendezésekkel  és  eszközökkel,  dokumentációval  és  képzéssel,    tartalék

alkatrészekkel és a garanciális idő alatti teljes értékű karbantartással, hibaelhárítással

– 41.280.133 euró.

A Sirio moduláris felépítésű, 5 részes, az utastérben 100 százalékban alacsonypadlós,

csuklós,   egyterű,   kétirányú   közlekedésre   alkalmas,   kétoldalas   ajtóelrendezésű,

teljesen légkondicionált (külön a vezetőfülkék és külön az utastér).

A jármű hossza 32,05 méter, szélessége, 2,65 méter, befogadó képessége 228 fő (48

db  fix  ülőhely+180  állóhely).  Kerekesszékkel  utazók  számára  az  utastérben  két

felületet  alakítanak  ki,  rögzítési  lehetőséggel.  A  padlómagasság  az  ajtók  belépő

szintjén:  33,5  centiméter.  Ajtók  száma:  oldalanként  4  dupla  szárnyas  ajtó,  a

kocsivégeken  1-1  egyszárnyú ajtó.  A  jármű  vázszerkezetének  anyaga acél.  A  jármű

üres tömege: 42,5 tonna. Tervezett minimális élettartama: 30 év.

 

Az elektromos hajtás rendszere: háromfázisú aszinkron hajtás. A futóművek száma: 3

(2 hajtott, 1 futó). A motorok jellemzői: 4 darab háromfázisú, önszellőző aszinkron

motor, egyenként 106 kW, összesen 424 kW állandó teljesítménnyel.

 

A fékrendszer: három független fékberendezés van a villamoson, az elektrodinamikus

fék  (minden  motor  generátoros  fékként  is  működik),  a  rugóerőtárolós  tárcsafékek

elektrohidraulikus  oldással  és  az  elektromágneses  sínfékek.  A  generátoros  fék  a

vontatáskor   felvett   energia   40-45%-át   képes   a   fékezés   során   a   hálózatba

visszatáplálni  (a  fékezési  energia  visszatáplálási  aránya  a  felsővezetéki  hálózat

pillanatnyi üzemállapotától függ).

 

Fűtés,    hűtés,    szellőzés:    a    jármű    nagy    teljesítményű    fűtő-,    hűtő-    és

szellőzőrendszerrel,  automatikus  hőmérséklet-szabályozással  rendelkezik,  külön  az

utastérben és külön a vezetőfülkében.

 

Utastájékoztatás:   automatikus   vizuális   és   akusztikus   utastájékoztatásra   van

lehetőség,  külső  és  utastéri  vizuális  kijelzőkkel,  nagyméretű  utastéri  monitorokkal

utastájékoztatás és reklám céljára.

 

Amennyiben  a  második  helyezett  ajánlattevő  nem  nyújt  be  jogorvoslati  kérelmet  a

döntés  ellen  a  Közbeszerzési  Döntőbizottsághoz,  akkor  2010  novemberében  sor

kerülhet  a  szerződéskötésre.  A  pályázati  feltételek  szerint  a  prototípust  2012  első

felében, míg az utolsó járművet a szerződéskötéstől számított 28. hónapban (2013.

március) kell leszállítani.