Érvénytelen a Hajdú Volán pályázata?

Helyi - 2008-09-21

A helyi, autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítás- közszolgáltatás ellátására vonatkozóan kiírt nyilvános pályázatra benyújtott ajánlatok értékelésekor a  bíráló bizottság azt javasolja: nyilvánítsa érvénytelennek a közgyűlés a Hajdú Volán pályázatát.

Ha a testület elfogadja az előterjesztést egy cég marad: a Cívisbusz Konzorcium nevében pályázó DKV Debreceni Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság.

Az alábbiakban közöljük a képviselőtestület szeptember 25-i ülése elé kerülő előterjesztést.

 

Tisztelt Közgyűlés!

 

Az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló 2004. évi XXXIII. tv. (továbbiakban: Törvény) 3. §. (1) bekezdése szerint „a helyi közlekedésben a települési önkormányzat feladata a közforgalmú közlekedés részeként a lehető legmagasabb színvonalú menetrend szerinti autóbusz-közlekedés biztosítása az utazási igények és a rendelkezésre álló pénzügyi lehetőségek figyelembevételével.”

 

Az önkormányzat feladatkörébe tartozik - a Törvény 4. §-ában foglaltak szerint - a közszolgáltatási feladatok és az azokkal összefüggő követelmények meghatározása az ellátandó területre (területrészre, hálózatra, vonalcsoportra, vonalra vagy járatra) továbbá a közszolgáltatási feladatok ellátására leginkább megfelelő, legszínvonalasabb és a köz számára legkevésbé költséges szolgáltatást kínáló szolgáltató kiválasztása és megbízása.

 

Debrecen város közigazgatási területén a helyi menetrend szerinti, autóbusszal végzett személyszállításhoz kapcsolódó feladatokat 2004. év óta közszolgáltatási szerződés keretében a Hajdú Volán Zrt. látja el.

Debrecen városában az autóbusszal végzett személyszállítási szolgáltatás színvonalának meghatározó mértékű minőségi javítása érdekében, kiírási feltételnek tekintve azt, hogy a szolgáltatás pénzügyi bevételi összetevői nem változnak, továbbá a tarifa emelkedése a szerződés időtartama alatt maximum infláció követő lehet, az Ellátásért felelős (Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata) 27/2008. (II.21.) Ö. határozatával a helyi, autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítás - közszolgáltatás ellátására vonatkozóan pályázatot írt ki.

 

A pályáztatás célja az volt, hogy a város felmérje, van-e a piacon lévő cégek közül olyan, aki vállalkozik egy hatékonyabb, a XXI. század követelményeinek megfelelő, magasabb műszaki paraméterekkel rendelkező autóbusz állománnyal, valamint korszerűbb forgalomszervezéssel megvalósuló szolgáltatás biztosítására úgy, hogy a jelenlegi pénzügyi kondíciók nem változnak. Ennek megfelelően a pályázati kiírásra legfeljebb 3 éves, környezetbarát motorral ellátott, alacsonypadlós, részben légkondicionált autóbuszokkal rendelkező pályázók jelentkezhettek, akik vállalták a forgalomtechnológia jelenleginél magasabb színvonalon történő biztosítását.

 

A pályázati kiírást 5 cég vásárolta meg, azonban az előírt határidőn belül, 2008. július 31. napján 12.00 óráig két pályázat került beadásra. (A pályázatok az előkészítést végző szakosztályon megtekinthetőek, az üzleti titokra vonatkozó szabályok biztosítását szolgáló nyilatkozat megtételét követően.)

 

A pályázatok értékelésére a pályázati kiírásnak megfelelően a Közgyűlés 222/2008. (VIII.28.) Ö.h.-val egy 7 tagú Előkészítő Bizottságot (továbbiakban: Bizottság) hozott létre. A Bizottság feladata, hogy a pályázatokat a pályázók alkalmasságának, a pályázatok műszaki, szakmai tartalmának vizsgálatával, a bírálati szempontok, és a kizáró okok figyelembe vételével készítse elő döntésre a Közgyűlésnek. A határozat 2. pontjában a Közgyűlés felkért, hogy az ajánlatok véleményezését követően az ajánlatokat az Előkészítő Bizottság indoklással ellátott javaslatával együtt terjesszem a Tisztelt közgyűlés elé.

 

A Bizottság megállapította, hogy a pályázati kiírásban előírt határidőn belül nyújtotta be pályázatát a Hajdú Volán Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság, és a Cívisbusz Konzorcium nevében a DKV Debreceni Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság.

 

A Hajdú Volán Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság pályázatának értékelése:

A cég a felolvasólapot az alábbi ajánlati tartalommal nyújtotta be.

 

 Bírálati szempont         

1          Egységes városi szintű, autóbuszos vonalhálózati GPS alapú vagy azzal egyenértékű forgalomirányítási rendszer kiépítésének időpontja /év, hónap, nap/

 

Hajdú Volán Zrt. ajánlata:          2009. július 1-től teljes körűen biztosítjuk a GPS alapú forgalomirányítási rendszer kiépítését

 

2          A jelenlegi megállóhelyi táblás – matricás utas-tájékoztatásnál magasabb színvonalú elektronikus utas-tájékoztató rendszer kialakításának időpontja az alábbi helyszíneken:

Nagyállomás, Segner tér, Doberdó, Kossuth u., Klinika (5db). /év, hónap, nap/          Hajdú Volán Zrt. ajánlata:  2009. július 1-től biztosítjuk a kiírásban megjelölt helyszínen(10 db.) GPS vezérlésű utas-tájékoztató oszlop elhelyezését

 

3          Járműveken belüli GPS alapú elektronikus vezérlésű akusztikus és vizuális utas-tájékoztatás bevezetésének időpontja minden járműre /év, hónap, nap/      

Hajdú Volán Zrt. ajánlata:    2009. július 1-től biztosítjuk valamennyi járművön

4          Egységes gyártmányú járműállomány aránya az össz- járműállományból, %-ban         

Hajdú Volán Zrt. ajánlata: 100 %

5          Járműállomány átlagéletkora a szolgáltatás kezdésének időpontjában, hónapban         

Hajdú Volán Zrt. ajánlata: A járműállomány átlagéletkora a 12 hónapot nem haladja meg

6          Utastéri légkondicionáló berendezéssel ellátott járművek aránya, %-ban        

Hajdú Volán Zrt. ajánlata:  100 %

 

7          ISO 14001 szabványnak megfelelő környezetirányítási rendszer megléte          Hajdú Volán Zrt. ajánlata: Igen

8          A szolgáltatás gazdaságossági számításain alapuló tarifaemelés mértéke %-ban           

Hajdú Volán Zrt. ajánlata: A tarifaemelés mértéke kevesebb, mint az infláció 90 %-a, veszteség-kiegyenlítési igény nélkül

 

 Ezzel egyidejűleg a Pályázó a pályázat 35. oldalán a közszolgáltatási szerződés tartalmi elemeire vonatkozóan kiegészítéseket kért, amelyeket a pályázata elválaszthatatlan, míg a majdan kötendő közszolgáltatási szerződés elengedhetetlen tartalmi elemének tekint.

 

A pályázati kiírásban kötelező tartalmi elemként megjelölt Nyilatkozatok közül azt, amelyik arra vonatkozik, hogy a pályázati kiírásban foglalt feltételeket és kötelezettségeket elfogadja, a pályázat 69. oldalán olyan módon rögzíti, hogy külön kiemeli hogy a pályázati feltételeket és kötelezettségeket csak az általa becsatolt javaslattal együtt, arra való figyelemmel tudja elfogadni.

 

A Pályázati Kiírás a 2004. évi XXXIII. törvény 6. § (3) bekezdésében foglaltakra tekintettel egyértelműen meghatározza a tevékenység végzésével együtt járó szolgáltatói jogosultságokat és kötelezettségeket, továbbá tartalmazza az ellátásért felelősnek a szolgáltatóval szembeni jogosultságait és kötelezettségeit is.

 

A Pályázó kiegészítése alapján a pályázat tartalmi szempontból ellentmondást tartalmaz.

 

A pályázat részét képező Felolvasólap 8. pontjában a Pályázó kijelenti, hogy a tarifaemelés mértéke kevesebb, mint az infláció 90%-a, továbbá veszteségkiegyenlítési igényt nem támaszt az Ellátásért felelős felé.

 

Ugyanakkor a szerződés általa elvárt, elengedhetetlen kiegészítése szerint az ellátásért felelős köteles megtéríteni a „szolgáltató részére az általa megrendelt szolgáltatás azon tárgyévi ráfordításait és az ágazatban szokásos ésszerű mértékű nyereség összegét, amelyek a közszolgáltatási szerződés alapján a szolgáltatót megillető bevételekből nem térülnek meg”.

 

A pályázat 38. oldalán arra hivatkozik a Pályázó, hogy a veszteség-kiegyenlítés - amelynek ő a megtérítését nem kéri - illetve az általa igényelt - a kiíró által elvárt szolgáltatáshoz igazodó - pénzügyi ellentételezés, vagy költségtérítés nem azonos fogalmat takar.

 

Álláspontunk szerint ez nem megalapozott, mind az e tárgykört érintő hazai jogszabályok (ágazati és pénzügyi), mind az európai uniós joganyag a pénzügyi ellentételezés, a veszteség-kiegyenlítés, a megtérítés fogalmán ezen közszolgáltatás tekintetében ugyanazt a tartalmat érti.

 

Ez azt jelenti, hogy a Pályázó az elvárt szolgáltatás biztosítása esetén a pályázat „Debrecen város helyi közlekedésének bevételei és ráfordításai” című 3. sz. táblázatában megadott számszaki adatok szerint az ellátásért felelőstől várja a bevételekkel nem fedezett indokolt költségként megjelölt - a szerződés 8 éves futamidejére számolt - 6,7 milliárd forint megfizetését. Ez az elvárás a Szolgáltató részéről ellentétes a pályázati kiírás feltétel-rendszerével.

 

A Pályázati Kiírásban foglaltak szerint „a Pályázónak jelen Pályázati kiírásban meghatározott feltételeknek megfelelően kell elkészítenie és benyújtania pályázatát”. „Érvénytelen a pályázati ajánlat, ha az nem felel meg a pályázati feltételeknek”.

 

Tekintettel arra, hogy Pályázó a Pályázati Kiírásban foglalt feltételeket önmagában nem, csak az általa tett kiegészítésekkel együtt fogadja el, továbbá a kiegészítés miatt a pályázat ellentmondást tartalmaz, pályázata nem felel meg a Kiírásban foglalt feltételeknek, ezért a Bizottság javasolja azt érvénytelennek nyilvánítani, ezzel egyidejűleg tájékoztatja a Tisztelt Közgyűlést a pályázat egyéb formai és tartalmi hiányosságairól, amelyek pótlására az érvénytelenség okán már nem tett javaslatot.

 

Kiíró a Pályázati kiírásban előírta, hogy a pályázati biztosíték átutalásának teljesítését igazoló bankszámlakivonatot a pályázathoz csatolni kell. Pályázó ajánlata nem tartalmazza a bankszámlakivonatot, a becsatolt dokumentum a biztosíték átutalásának kezdeményezését igazoló irat.

 

A Pályázati kiírás szerint a pályázóknak ismertetnie kellett a műszaki felszereltséget, járműparkot és annak technikai bemutatását. A pályázat járműparkra vonatkozó műszaki tartalmában nincs meghatározva, hogy a Pályázó milyen gyártmányú és típusú autóbuszokat kíván üzemeltetni a közszolgáltatási szerződés teljesítése során. Kiíró álláspontja szerint az autóbuszok típusának és gyártmányának ismerete nélkül nem állapítható meg egyértelműen, hogy a járművek megfelelnek-e a Kiírásban foglalt követelményrendszernek, továbbá a Pályázó által kalkulált férőhely-kibocsátás megfelelősége és valóságtartalma sem állapítható meg a pályázat értékelése során.

 

A fentiek következményeként, és figyelembe véve a pályázat elbírálásához szükséges időtartamot, valamint a Pályázó által, későbbiekben lefolytatandó közbeszerzési eljárás várható időigényét, Kiíró nem lát megfelelő garanciát arra, hogy a Pályázó a szolgáltatás megkezdésének időpontjában rendelkezni fog a szakmai alkalmassági feltételeket kielégítő és a pályázatban megajánlott járműparkkal.

 

Figyelemmel a fent leírtakra, a Bizottság a 2/2008. (IX.15.) EB. határozatával a Hajdú Volán Zrt. Pályázatát formai és tartalmi szempontból nem fogadta el, és javasolja azt érvénytelennek nyilvánítani.

 

A másik pályázó a Cívisbusz Konzorcium nevében a DKV Debreceni Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság alaki, és formai szempontból a kiírásnak megfelelően nyújtotta be pályázatát. A Konzorcium tagjai: a DKV Zrt. és az INTER TAN-KER Zrt. A pályázat tartalmazza a felek által megkötött Konzorciumi Szerződést, valamint a Pályázat kötelező mellékleteit mindkét fél részéről.

 

 

A cég a felolvasólapot az alábbi ajánlati tartalommal nyújtotta be.

 

Bírálati szempont         

1          Egységes városi szintű, autóbuszos vonalhálózati GPS alapú vagy azzal egyenértékű forgalomirányítási rendszer kiépítésének időpontja /év, hónap, nap/           Civisbusz konzorcium ajánlata: 2009. július 1.

2          A jelenlegi megállóhelyi táblás – matricás utas-tájékoztatásnál magasabb színvonalú elektronikus utas-tájékoztató rendszer kialakításának időpontja az alábbi helyszíneken:

Nagyállomás, Segner tér, Doberdó, Kossuth u., Klinika (5db). /év, hónap, nap/          Civisbusz konzorcium ajánlata: 2009. július 1

 

3          Járműveken belüli GPS alapú elektronikus vezérlésű akusztikus és vizuális utas-tájékoztatás bevezetésének időpontja minden járműre /év, hónap, nap/    

Civisbusz konzorcium ajánlata:      2009. július 1

4          Egységes gyártmányú járműállomány aránya az össz járműállományból, %-ban           

Civisbusz konzorcium ajánlata: 100 %

5          Járműállomány átlagéletkora a szolgáltatás kezdésének időpontjában, hónapban        

Civisbusz konzorcium ajánlata:  2,8 hónap

6          Utastéri légkondicionáló berendezéssel ellátott járművek aránya, %-ban        

Civisbusz konzorcium ajánlata:  100 %

7          ISO 14001 szabványnak megfelelő környezetirányítási rendszer megléte          Civisbusz konzorcium ajánlata: Igen

8          A szolgáltatás gazdaságossági számításain alapuló tarifaemelés mértéke %-ban           

Civisbusz konzorcium ajánlata:100 %

 

 

A Pályázó a kiírásnak megfelelően tette meg nyilatkozatait, mely alapján nem támaszt igényt veszteségkiegyenlítésére. A Kiírásban foglalt feltételeket kiegészítések nélkül elfogadta.

 

A pályázat továbbá részletesen bemutatja az alkalmazandó járműparkot típusa, kora és műszaki felszereltsége tekintetében. A pályázat szerint a járműpark egységes gyártmányú, egységes külső megjelenésű, 100%-ban alacsony padlós, térdeplő rendszerrel és mozgáskorlátozottak közlekedtetéséhez szükséges rámpával felszerelt, légkondicionáló berendezéssel ellátott VOLVO típusú szóló, és csuklós autóbuszokból áll.

 

Pályázó a pályázatában a járműpark műszaki tartalmát, típusát, a járművek darabonkénti életkorát részletesen meghatározta és bemutatta, melyből megállapítható, hogy a Kiírásban foglaltaknak az megfelel. A férőhely-kibocsátás számítását a menetrendek bemutatásával igazolták.

 

Pályázó a Pályázati Kiírás kötelező tartalmát, és kötelező mellékleteit a pályázatok benyújtásának határidejéig hiány nélkül nyújtotta be.

 

Figyelemmel a Cívisbusz Konzorcium nevében a DKV Debreceni Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság által benyújtott pályázatra, a Bizottság 1/2008. (IX.15.) EB. határozatával a pályázatát formai, és tartalmi szempontból elfogadta.

 

A fentiek ismeretében a Bizottság 3/2008. (IX.15.) EB. határozatával javaslatot tett a Közgyűlésnek, hogy a Debrecen Megyei Jogú Város közigazgatási területén helyi, autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítás közszolgáltatási szerződés keretében történő ellátására kiírt pályázat nyertesének a Cívisbusz Konzorciumot nyilvánítsa ki.

 

Kérem a Tisztelt Közgyűlést, hogy a fentiek ismeretében az alábbi határozati javaslatról dönteni szíveskedjen.

 

Határozati javaslat:

 

A Közgyűlés

A Jegyző előterjesztésére

az 1990. évi LXV. törvény 80.§ (1) bekezdése alapján, figyelemmel a 2004. évi XXXIII. tv. 3. §. (1)-(3) bekezdéseiben és a 6. §-ában, valamint a 27/2008. (II.21.) Ö.h.-ban és a 222/2008. (VIII.28.) Ö.h.-ban foglaltakra

 

1.         Debrecen Megyei Jogú Város közigazgatási területén a helyi, autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítás - közszolgáltatás ellátására kiírt nyilvános pályázatra beérkezett két pályázat közül a Hajdú Volán Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság (4031 Debrecen, Szoboszlói út 4-6.) pályázatát - az előterjesztés szöveges részében foglalt indokok alapján - érvénytelennek nyilvánítja, mert az nem felel meg a pályázati kiírásban foglaltaknak.

 

2.         Debrecen Megyei Jogú Város közigazgatási területén a helyi, autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítás - közszolgáltatás ellátására kiírt nyilvános pályázatra beérkezett két pályázat közül a Cívisbusz Konzorcium nevében pályázó DKV Debreceni Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság (4025 Debrecen, Salétrom u. 3.) érvényes pályázatát nyertesnek nyilvánítja.

 

3.         Felkéri a polgármestert, hogy a nyertes pályázatot benyújtó Pályázóval a Közszolgáltatási Szerződés tartalmáról folytasson le egyeztetést, és azt elfogadásra terjessze elő a Közgyűlés 2008. október 2-ai ülésére sürgősségi napirendként.

 

Határidő:          a Közgyűlés 2008. október 2-ai ülése

Felelős:            a polgármester

 

A határozati javaslat elfogadásához minősített többségű döntés szükséges.

Debrecen, 2008. szeptember 17.

 

 

Dr. Szekeres Antal

                       

 jegyző