Kinek a felelőssége a szmogriadó elmaradása Debrecenben?

Helyi - 2009-01-13

A KVM jelentése szerint 3 vidéki városban rossz a helyzet (Szeged, Miskolc, Debrecen), Debrecenben már tegnap és tegnap előtt is rosszabb volt mint Budapesten, de nem tettek semmit. Szeged, Miskolc eleget tett a tájékoztatási kötelezettségének.

Magasabb szmogriadó fokozatot (tájékoztatási fokozat helyett riasztási fokozat) kellett volna elrendelni, mert:

a.) a légszennyezettségi határérték felett a szennyezettség folyamatosan emelkedett

b.) az elkövetkezendő 6 órában javulás nem volt várható

c.) a légszennyezettség 72 órán keresztül elérte, vagy meghaladta a tájékoztatási

küszöbértéket.

 

A polgármesternek megítélésem szerint nem lett volna mérlegelési lehetősége. Kötelessége a rendeletet, azaz a helyi törvényt betartani és alkalmazni. Jelen állapotban – mivel a polgármester nem tájékoztatott előre és nem riasztott – megsértette a rendeletet.

 

Amit tenni kellett volna: „a polgármester – a tömegtájékoztatás helyi eszközein keresztül elhangzó felhívással – felkéri a lakosságot, hogy tartózkodjon a magántulajdonú személygépkocsik, motorkerékpárok és mopedek használatától, a város egész területén.

 

"Szmogriadó riasztási fokozat elrendelése esetén:

a./ A magántulajdonú személygépkocsik, motorkerékpárok és mopedek használatának korlátozása a város közigazgatási határán belül oly módon, hogy a riadó elrendelésének első, és azt követően minden páratlan napján csak a páratlan, másnapján és minden páros napján a páros számmal végződő rendszámmal rendelkező járművek közlekedhetnek.

b./ A Füredi út, Hadházi út, Nyíl utca, Árpád-tér, Rakovszky D. utca, Hajnal utca, Wesselényi utca, Erzsébet út, Külső-Vásártér, Nyugati utca, Pesti utca, Böszörményi út által határolt belső területeken tilos:

-          gépjárműmotorok járatása a gépjárművek álló helyzetében, vagy a motor működtetését igénylő javítási műveletek végzése,

-          az öt tonnát meghaladó össztömegű gépjárművek, járműszerelvények, lassú járművek átmenő forgalma,

-          a kétütemű benzinmotorral hajtott járművek közlekedése,

-          a belső égésű motorral hajtott helyhez kötött berendezések (pl. aggregátok, munkagépek stb.) működtetése. Kivételt képeznek azok a tartalék áramforrásként használt aggregátorok, amelyek a vonatkozó biztonságtechnikai előírások alapján az áramellátás folyamatosságát biztosítják,

-          a tömegközlekedés dízel üzemű autóbuszai csak csökkentett kéntartalmú (city) gázolajjal üzemeltethetők.

c./ A város egész területén üzemanyag kimérés csak 11 és 16 óra között engedélyezett, és csak azoknál a töltőkutaknál, amelyek zárt gőzvisszavezető rendszerrel vannak ellátva, és a kutak feltöltése is csak zárt gőzvisszavezető rendszerrel ellátott tárolótartályok és ehhez csatlakozó tankautókkal történik."

 

Debrecenben mind a szmogriadó riasztási fokozat, mind a magasabb szmogriadó fokozat alaphelyzete sajnos az adatok szerint bekövetkezett, ami veszélyeztette a városlakók biztonságát és egészségét. Ebben a helyzetben a polgármesternek kötelessége lett volna figyelmeztetni a városlakókat, hogy értesülhessenek az egészségüket veszélyeztető helyzetről és a rendelet értelmében kötelessége volt a fentiekben vázolt intézkedéseket megtétele.

A törvények és rendeletek azért vannak, hogy a polgárokat védjék, s a polgárok érdekeit képviseljék.

 

A debreceniek egészségének védelme nem Ferencvárosban dől el, mivel tudomásunk szerint az adott időszak egy részét Polgármester Úr a ferencvárosi időközi választások kampányában töltötte el.

 

 

            Szabó Miklós

            önkormányzati képviselő,

            a Környezetvédelmi bizottság elnöke