Kósa Lajos válasza

...kontra - 2008-09-24

Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület

Jónás Zoltán

Elnök

 Debrecen

Haladás u. 26.4225

Tisztelt Elnök Úr!

 

A Debreceni Regionális Közlekedés Egyesülettel „A helyi autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítás-közszolgálgatás” pályázatára vonatkozóan 2008. március 10-én, a közgyűlési döntést követően a hivatal munkatársai személyes egyeztetést folytattak. Ekkor jelezték, hogy a pályázat részleteit a Közgyűlés megtárgyalta és a 27/2008. (ŐŐ.21.) önkormányzati határozatával jóváhagyta, az kihirdetésre került, így annak szövegén, tartalmán változtatni nem áll módunkban.

 

A kiírás értelmében a pályázatok beadási határideje 2008. július 31. napja volt. Az addig eltelt időszakban azonban az egyesület hivatalosan nem tájékozódott arról, hogy a pályázatot a megadott határidőig ki vásárolta meg és ki nyújtotta be, mi több, a beadott pályázatok megtekintésére vonatkozó szándékát sem jelezte felénk. Őlyen előzmények után furcsa, hogy a hozzám eljuttatott nyílt levélben a pályázatok, illetve az abban foglalt konkrét elképzelések ismerete nélkül fogalmazzák meg aggodalmaikat

 

A pályázat végleges formáját és a pályázattal kapcsolatos döntéseket a Közgyűlés előterjesztések alapján dönti el. Ezen előterjesztéseket az Önkormányzat több bizottsága tárgyalja meg, ahol jelen vannak a politikusok és a bizottságba delegált külső szakértők, akik képviselik a különféle szakmai szervezetek véleményét. Ezen kívül a bizottsági ülések, valamint a Közgyűlés ülése is nyilvánosak, ahol bármely egyesület képviselője elmondhatja véleményét. Sajnáljuk, hogy ezzel a lehetőséggel a pályázat elfogadásakor, az Előkészítő Bizottság tagjainak megválasztásakor, illetve a bizottsági munka folyamán a Debreceni Regionális Közlekedés Egyesület tagjai nem éltek.

 

Ezen túlmenően, ugyanúgy, mint a pályázat végleges formájának elfogadásánál, észrevételeiket megint olyan időpontban teszik meg, amikor már azokkal érdemben nem áll módunkban foglalkozni, hiszen a pályázatok beadását és elbírálását törvényben rögzített határidők kötik, arra lehetőség, hogy a Közgyűlés napirendjéről az elbírálást levegyük nincs. A kiírás alapján a pályázat benyújtását követő 60 napon belül eredményt kell hirdetni, ezt követően pedig 15 napon belül a szerződés meg kell kötni a nyertes pályázóval.

 

Ezek ellenére levelük megállapításaira az alábbi észrevételeket tesszük:

 

Szolgáltatási színvonal:

 

Legutóbbi ellenőrzésünk megállapítása szerint a Hajdú Volán Zrt. a vizsgált időszakban nem tartotta be a jelenleg is hatályban lévő közszolgáltatási szerződésben meghatározott 1%-os járatkimaradási határértéket, a mért érték 2% fölötti volt. Tehát a jelenlegi szolgáltató meglévő eszközparkjával és forgalomszervezésével nem tudta tartani ezt az előírt szintet, ezért a pályázatunkban kedvezőbb járatkimaradási határértéket írtunk elő (2 %) a verseny esélyegyenlőségének biztosítására, a szolgáltatás színvonalának veszélyeztetése nélkül.

 

Árszínvonal és járatcsökkentés:

 

DMJV Önkormányzatának feltett szándéka a jelenlegi tarifastruktúra gyökeres átformálása, egységes városi bérlet és E-ticketing rendszer bevezetése, mely összességében nem járhat a pályázatban kiírt infláción felüli tarifaemelkedéssel.

A pályázati kiírás feltételeinek megfelelően a pályázók kötelezettséget vállaltak arra, hogy az infláció mértékét meghaladó tarifaemelést nem kívánnak a jövőben végrehajtani, illetve mindkét pályázó vállalta, hogy a helyi autóbusz-közlekedést önkormányzati veszteségkiegyenlítés nélkül bonyolítják le.

 

A „kiegészítő bérlet”-tel kapcsolatban észrevételünk a következő:

 

A Debrecen közigazgatási területén belül, a közösségi közlekedés tarifarendszerének az ármegállapító hatósága a város közgyűlése.

A közgyűlés elé sohasem került a Hajdú Volán Zrt. által olyan előterjesztés, amely „kiegészítő bérlet” bevezetését kezdeményezte volna. Ez a tény felveti azt a kérdést, hogy a jelenleg alkalmazott „kiegészítő bérlet” jogszerű-e.

Debrecen önkormányzata már 2004-ben aláírt egy együttműködési megállapodást a MÁV-al a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzattal, a Hajdú Volán Zrt-vel és a DKV Zrt-vel, valamint a Vagyonkezelő Zrt-vel, amely alapján együttműködnek egy Regionális Közlekedési Szövetség megalakításában.

 

2004. év végén 2005. év elején a Debrecen és 14 környékbeli település szándéknyilatkozatot írt alá, hogy amennyiben a térségi regionális közlekedési szövetségek létrejöttét szabályozó törvény megalkotják és kihirdetik, akkor közösen megalakítják a Hajdúsági Közlekedési Szövetséget, ám a törvényt az Országgyűlés a mai napig nem tárgyalta és nem alkotta meg.

Az Önök egyesületének közreműködését köszönettel vesszük ezen törvény megalkotásában, de jelezzük, hogy 2004-2005. évtől a szakmai szervezetek és az érintett települések már megtették a szükséges lépéseket, még ha ezek egyelőre nem is vezettek eredményre.

 

Telephely:

 

A pályázati kiírásnak megfelelően a Cívisbusz Konzorcium pontosan megjelöli és bemutatja azt a telephelyet, ahol a járművek műszaki kiszolgálását, karbantartását kívánja végezni. Pályázati feltétel volt a telephely hitelt érdemlő dokumentumokkal történő bemutatása. A telephely a Határ úti Őpari Park területén, közel 30.000 m2 területen helyezkedik el, ahol biztosítani tudják a járművek tárolását, valamint a javításhoz, karbantartáshoz szükséges új, modern javítóbázis kialakítását.

 

Konzorciumi jármű állomány:

 

Tévedés az a feltételezés, hogy a Cívisbusz Konzorcium pályázatában megadott járművek kisebb kapacitásúak, mint a jelenlegi eszközállomány.

A jelenlegi szolgáltatónál a rendszerben lévő a járműállomány 30 %-át kitevő régi Ikarus típusú járművek, hosszukból és szélességükből adódóan kevesebb férőhely kapacitásúak, és nem tudják biztosítani a mai új építésű járművek férőhely-kapacitását.

 

 

Konzorciumi partner:

 

A kérdéses pályázat benyújtója a Cívisbusz Konzorcium volt. A konzorcium tagjai a DKV Zrt. és az ŐNTER-TANKER Tanácsadó és Kereskedelmi Zrt. A pályázat részeként beadott konzorciumi szerződés szerint Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata felé a szerződésszerű teljesítésért a DKV Zrt. felel.

A konzorciumi tag feladata a szükséges autóbuszpark biztosítása és a telephelyen történő fenntartása – takarítással együtt –, karbantartása, javítása és a vonali ellátása.

 

A DKV Zrt-nél kiépített GPS alapú forgalomirányítási és utastájékoztató rendszer kiépítésében az INTER-TANKER Zrt. valóban részt vett, amely Magyarországon elsőként, magyar fejlesztésként valósult meg. Ilyen összetett rendszert még egyik közlekedési társaság sem üzemeltet.

Valóban előfordulnak szoftveres hibák, de egyrészt egy ilyen új rendszernél ezek elkerülhetetlenek, másrészt az ŰINTER-TANKERT Zrt. ezek javítását saját költségére végzi.

 

 

Utasok igényei és a ráfordítások:

 

Debrecen városának a pályázat kiírásával több célja volt. Ezek közül az egyik annak feltárása, hogy van-e a piacon olyan jelentkező, amely az alapparaméterek fenntartása mellett (a jelenlegi járatsűrűség, vonalhálózat, járatszám) inflációtól nagyobb díjemelésre nem tart igényt, ugyanakkor magasabb színvonalú szolgáltatást biztosít. Ezeket a feltételeket mindkét pályázó vállalta, ami azt eredményezi, hogy további tárgyalások és szerződéskötések eredményeként az utasok magasabb színvonalú szolgáltatást kaphatnak az infláció mértékével emelkedő szolgáltatási díj fejében. Ezzel az önkormányzat elérte, hogy az utasok igényei érvényesüljenek.

 

Költségmegtakarítást jelenthet az is, hogy a konzorcium vadonatúj gépjárműparkkal kezdheti meg a szolgáltatást és így az első 3 évben karbantartási költségek nem, vagy csak minimális mértékben jelentkeznek. Ez alapján, az egyesület ezen pontban írt észrevételeit nem tartjuk megalapozottnak.

 

Az önkormányzat közösségi közlekedés fejlesztése érdekében tett lépéseinek csak első állomása a korszerű eszközállomány-rendszer beállításával a szolgáltatás színvonalának emelése. A következő lépésként az utazási idő csökkentése a cél, amely célkitűzés szerepel Debrecen város elfogadott közlekedésfejlesztési koncepciójában, erre már előzetes tervek is készültek.

 

Azon állításukra, mely szerint a pályázati kiírás elkészítésében, valamint a pályázatok értékelésében  nem hozzáértő szakemberek vettek részt, az önkormányzat részéről az alábbi tájékoztatást adom. A helyi autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállítás-közszolgáltatás pályázat összeállításához közbeszerzési, jogi, városüzemeltetési, közgazdasági szakértelemre van elsődlegesen szükség. Ennek megfelelően a pályázat összeállítását az önkormányzat hivatalának szakembereiből álló csoport végezte. A pályázatok értékelésére létrehozott Előkészítő Bizottságot a pályázati kiírás szakmai értékelésére alkalmas szakemberekből állította össze a közgyűlés, kiegészítve az érintett bizottságok elnökeivel. A bizottság tagjai végzettségük és szaktudásuk alapján feladatukat teljes mértékben el tudták látni. A döntésükhöz szükséges, mindenre kiterjedő szakmai segítséget a hivatal munkatársai biztosították.

 

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának célja, hogy a debreceni közösségi közlekedés magasabb színvonalon működjön. Ennek egyik eleme az autóbusz közlekedés közszolgáltatási szerződés keretében történő ellátására kiírt pályázat, amellyel véleményünk szerint a kitűzött célt eléri.

További terveink között szerepel a Petőfi téren egy multimodális központ kiépítése, mely összefogná Debrecenben az autóbusz, villamos, trolibusz és vasúti közlekedést, valamint útépítések és ehhez kapcsolódóan buszsávok kialakítása, a gyorsabb közlekedés eléréséhez.

Ezen feladatok komplexen, a rendelkezésre álló pénzügyi keretek figyelembevételével, valamint pályázati forrásokból valósíthatók meg.

 

 

 

Debrecen, 2008. szeptember 24.

 

 

                                                                       Tisztelettel:

 

                                                                                                                  Kósa Lajos

                                                                                                                 polgármester