A KSH 2008-as adatai szerint összesen 42 milliárd forinttal támogatták a hazai cégek a non-profit szektort, ami körülbelül duplája a lakosságtól érkező támogatásoknak, mégis ha a vállalati felelősségvállalásról van szó, a társadalom többnyire nem követendő példaként tekint rájuk, hanem valamilyen hátsó szándékot keres.
A jelenlegi hazai szemlélet megváltoztatása és a vállalatok társadalmi befektetései iránti bizalom felépítése érdekében alakult meg a Magyar Adományozói Fórum kezdeményezésére a 12 nagyvállalat képviselőit tömörítő IMPAKT csoport.
Megalakult az IMPAKT, azaz Innovatív Magyar Programok a Közösségi Támogatásokért csoport, amely 12 hazai nagyvállalat (Alcoa-Köfém Kft., Ericsson Magyarország Kft., Holcim Hungária Zrt., KPMG Tanácsadó Kft., K&H Csoport, Magyar Telekom, MOL Nyrt., OTP Bank Nyrt., Provident Pénzügyi Zrt., Raiffeisen Bank Zrt., sanofi-aventis Zrt./Chinoin, Vodafone Magyarország) társadalmi befektetéseivel foglalkozó szakembereit tömöríti 2010 szeptembere óta.
A munkacsoport tagjai évről-évre közös projekteken dolgoznak együtt. Tavaly első közös feladatként a MAF megújult Társadalmi Befektetések Díj pályázatának alapelveit dolgozták ki, 2011-ben pedig a hazai vállalatok támogatási tevékenységét elismerő minősítő kritériumrendszer kifejlesztésében vesznek részt.
Közismert, hogy nehéz helyzetben vannak azok a hazai vállalatok, amelyek vállalati stratégiájuk részeként tekintenek társadalmi felelősségvállalásukra és nem csak jelentős értékű, de nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően innovatív és eredményes támogatási programokat indítottak útnak, miközben mind a hazai közvélemény, mind a média nagy része közömbösen vagy éppen szkeptikusan reagál kezdeményezéseikre.
Míg Nyugat-Európában a vállalatok a közvélemény, az állami és civil szervezetek valamint a média nyomására reagálva tették üzleti stratégiájuk részévé a társadalmi felelősségvállalást, addig hazánkban fordított a helyzet. Ezért változást rövid és hosszú távon is az hozhat, ha a társadalmi felelősségvállalás iránt elkötelezett vállalatok együttműködnek, hogy érthetőbbé és elfogadottabbá válhasson támogatási tevékenységük, és hogy olyan példát mutathassanak, amely bizonyítja, hogy igenis szükséges és működőképes az összefogás és a bizalom megteremtése nemcsak az üzleti és a non-profit szektor tagjai, de az egyének és a közösségek között is.
Az IMPAKT csoport missziójának fókuszában a társadalmi befektetések területén kialakult jó gyakorlatok átadása, példamutatás a többi vállalat részére, valamint a hazai vállalati adományozók szemléletformálása, a felelősség vállalás ösztönzése, fejlesztése áll. Emellett kiemelt feladatnak tekintik a társadalmat támogató vállalatok közmegbecsülésének és ismertségének növelését, a szektorok közötti együttműködés erősítését, és a támogatásokkal elérhető társadalmi hasznok maximalizálását.
A Magyar Adományozói Fórumról
A Magyar Adományozói Fórum államtól és pártoktól független, egyesületi formában működő szakmai ernyőszervezet, amely a társadalmi ügyeket támogató hazai üzleti és non-profit szervezeteket tömöríti.
Elsődleges célja, hogy hazánkban is széles körben megismertesse és meghonosítsa a felelős közösségi befektetések professzionális módszereit és eszközeit, és ezáltal segítsen a vállalatoknak, alapítványoknak és a magánszemélyeknek abban, hogy egyre többen, egyre többet és egyre hatékonyabb módon fektessenek be a társadalomba.
További információ:
Magyar Adományozói Fórum
www.donorsforum.hu