Oktatási szakszervezetek tiltakoznak a tanító- és pedagógusképzés fenntartóváltása ellen

Oktatás - 2020-12-01

- A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete (FDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) közös állásfoglalásban tiltakozott kedden az ellen, hogy a tanító- és óvodapedagógus-képzés fenntartóváltásait "kizárólag politikai, hatalmi szempontok vezéreljék".

Az MTI-hez eljuttatott közleményükben a két szakszervezet kéri a kormányt a sajtóban nyilvánosságra került tervezet átgondolására, a világnézetileg semleges oktatás arányos megteremtésére, a szakmai szervezetek véleményének meghallgatására.

Úgy fogalmaztak: közös közleményük kiadását nem az egyházi intézményfenntartás támadása, végképp nem egyházellenesség motiválja, hanem a világnézetileg semleges oktatás iránti aggodalom.

Kifejtették: az egyházi iskolák szakember-utánpótlásának bázisát jelentő egyházi óvodapedagógus- és tanítóképzésnek fontos helye van a magyar felsőoktatás palettáján, de az állami képzés arányát nem messze meghaladó mértékben.

Visszautasítják, hogy a vidéki egyetemek stabilitását, működőképességét veszélyeztesse a karok, intézetek további nagy számú, tisztán politikai és hatalmi megfontolásból történő kiszervezése - írták.

Álláspontjuk szerint ehelyett törekedni kellene a magyar pedagógusképzés egységes rendszerének további megőrzésére, biztosítani kellene a választás lehetőségét az egyházi és az állami felsőoktatás között, a hozzáférés érdekében arányos földrajzi lefedettség megtartásával, és szektorsemleges, egyenlő esélyeket biztosító finanszírozással.

A szakszervezetek szerint a pedagógusképzés gerincét továbbra is az állami felsőoktatási intézményeknek kell jelenteniük, ezt a felelősséget az állam nem háríthatja át az egyházakra. Az FDSZ és a PSZ továbbra is kiáll amellett, hogy nem politikai alapon szervezett csúcsminisztériumi irányításra van szükség kapkodva meghozott döntésekkel, hanem a szakmai építkezésnek, fejlesztéseknek hátteret adó szakminisztériumi irányításra.