Megszűnik a dolgozat és a feleltetés a szakiskolákban?

Olvastuk - 2012-09-20

A nyilvánosságra hozott szakiskolai kerettanterv szerint a szakmunkásképzők diákjainak a jövőben nem kellene felelniük és dolgozatot írniuk, hanem az órai munka alapján kapnának jegyeket. Oktatásukban ezentúl az interaktív szituációs játékok, a projektmunkák vennék át a fő szerepet - írja a Magyar Nemzet.

A napokban nyilvánosságra hozott szakiskolai kerettanterv értelmében a három évesre csökkentett képzésben kiemelt szerepet kap az egyénre szabott fejlesztés.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) által összeállított tantervi javaslat szerint heti 12 közismereti óra lenne kötelező a szakiskolások számára, ebből 5 testnevelés, 2 pedig idegen nyelv, vagyis magyar, matematika, természet- és társadalomismeret óra csak egyszer lenne hetente.

Az iskolatípus egyik jellegzetessége a beilleszkedést szolgáló, osztályközösség-építés elnevezésű tantárgy lesz, ami nem ugyanaz, mint a hagyományos osztályfőnöki óra. A cél, hogy a korosztályt érintő témák boncolgatásával közösséggé formálják az osztályt.

Magyarórán nem irodalomtörténetet tanulnak majd a diákok, hanem minden félévben kapnak egy feladatot, amiben mindenkinek részt kell venni. Ilyen feladatok lesznek, az osztálykönyv, osztályújság írása, képregénykészítés vagy a filmkészítés.

Matematikából az átlagosnál jóval alacsonyabbak lesznek a követelmények. Mivel heti egy óra jut a tantárgyra, a tanulóknak csak a mindennapi élethez szükséges műveleteket kell elsajátítani.

Idegennyelvet heti két alkalommal fognak tanulni a szakiskolába járók, a cél, hogy a 11. évfolyam végére elérjék a közös európai referenciakeret A1 szintjét, szóbelin pedig A2 szinten kell teljesíteniük (ez még mindig nem éri el az alapfoknak megfelelő tudást).

A kerettanterv szerint a szakiskolákban nincs szükség feleltetésre és dolgozatírásra, mert ez erősítheti a gátlásokat, kudarcélményhez vezet, aminek a következménye a motiváltság elvesztése. A diákok a feladatokban való részvételre kapják majd a jegyeket, személyre szabottan, saját képességeikhez mérten. Ennek alapján előfordulhat, hogy egy gyengébb képességű, de szorgalmas tanuló jobb jegyeket szerez, mint jobb képességű, de kevésbé szorgalmas társa.

A diákok önmaguk és társaik teljesítményét is véleményezhetik majd.

(Forrás: Magyar Nemzet)