EU-s ÁFA ellenőrzése (a kevés forgalmat csalók is „gazdagítják”)

Pénzügyek - 2006-07-31

Az EU-s csatlakozás óta az adóhatóság kiemelt feladata a tagállami kereskedelmet folytatók ÁFA ellenőrzése. A határok megszűnésével, a forgalom növekedésével nőtt az ellenőrzési koc-kázat is. Nemzetközi és hazai tapasztalatok alapján növekednek az adókikerülés érdekében létrehozott és működtetett tagállamok közötti láncügyletek, körbeszámlázások.

Hajdú-Bihar megyében jelenleg 3488 adózó rendelkezik közösségi adószámmal. Közülük csak a negyede (871 fő) folytatott az I. félévben tagállami kereskedést. Forgalmuk az országos forgalomnak csupán 1%-át teszi ki (35,0 milliárd Ft értékesítési és 28,2 milliárd Ft beszerzési értékkel). Ez jóval alatta marad a megye területi, népességi, de még gazdasági súlyának is. A tagállami kereskedést folytatók közel kétharmada csak beszerzést bonyolított le. 

A tagállami kereskedelmet folytatók ellenőrzése a hagyományos ellenőrzési módszerek mel-lett új elemeket is felsorakoztat. Nemzetközi adatbázisból ellenőrizzük, hogy a tagállami partner a jogügylet időpontjában rendelkezett-e érvényes közösségi adószámmal. Bevallott - és az összesítő nyilatkozatban partnerek szerint lebontott – tagállami értékesítésének összege egyezik-e a tagállam kontroll adataival. Ellenőrizzük a kiszállítás dokumentálását, bizonyí-tottságát. Ha pedig mindezek az információk nem elegendőek, megkeressük az érintett tagál-lamot az adateltérés tisztázása, vagy ellenőrzés lefolytatása céljából. Ezek a megkeresések elektronikus úton kerülnek oda-vissza továbbításra, s kivizsgálásuk gyorsan megtörténik.

Működik a tagállamok közötti automatikus információcsere is. Ennek alapján előre meg-határozott információkat rendszeresen, előzetes kérés nélkül adnak át a másik tagállamnak. Ilyen például az új közlekedési eszköz nem ÁFA alanyoknak történő értékesítése.

Eszközeink között szerepel az együttműködés a vám- és pénzügyőrséggel. Ennek során adatok, információk, kockázati jelenségek, tapasztalatok átadása történik, közös vizsgálat kerülhet elvégzésre.

ÁFA munkacsoportot hoztunk létre a nagyobb csalási ügyek folyamatos követésé-re/felderítésére, társszervek együttműködésének koordinálására, intézkedéseinek összehangolására.

Az I. félévben a közösségi jogügyletek körében feltárt főbb szabálytalanságok:

•          A tagállami partner közösségi adószáma a jogügylet időpontjában nem volt érvényes. Emiatt az értékesítésben nem valósult meg közösségi jogügylet, így az ÁFA-kötelesnek minősült.

A legjellemzőbb nemzetközi csalási módszer a láncügylet. Ennek lényege: ahelyett, hogy a terméket a belső piacon értékesítenék – és így az ÁFÁ-t megfizetnék – papíron az árút másik tagállamba számlázzák. Ezzel a folyamatban résztvevők ÁFA-mentes értékesítéseket számlázhatnak, s visszaigénylésüket is érvényesíteni tudják. A számlázási lánc folyamatos; belföldöt, másik tagállamot és harmadik országot érintve újabb visszaigénylésekkel és a fizetési kötelezettség mellőzésével ismétlődhet a csalás.

 Az idén feltárt legkirívóbb esetünk egy 120 millió forintos ÁFA visszaigénylési kísérlet meg-akadályozása volt. Ennek számlázási láncában közvetlenül két belföldi és egy német vállalkozás vett részt. A résztvevő vállalkozásokat vizsgálva azonban már egy soktényezős, bonyolult lánc alakult ki, melynek tagjai több hazai, két német és egy szlovák vállalkozás. A vizsgálatunk során szükség volt többek között két tagállami megkeresésre, az ország másik végében található beszerzési hely megtekintésére, a beszerzés, szállítás, tárolás körülményeinek feltárására, be kellett vonnunk több társmegyei adóhivatalt kapcsolódó vizsgálat végzésére és a végén szükség volt a nyomozó szervvel történő együttműködésre.

A tényállás tisztázását követően állapíthatta meg Igazgatóságunk a 120 millió Ft jogosulatlanságát, valamint hozzá kapcsolódóan 68 millió Ft szankciót. A feltártak alapján büntető feljelentést is tettünk.

Porcsin Béla igazgatóhelyettes

APEH Hajdú-Bihar Megyei Igazgatósága