Mint heringek a konzervdobozban, avagy milyen lesz Kósa városában a tömegközlekedés?

Pro... - 2009-03-25

A Kósa Lajos vezette Debrecenben az elmúlt tíz évben csak nagy dolgok születhettek. Nagy és csillogó beruházások, nagy és álomszerű ígéretek és ezek eredményeként nagy, mi több: hatalmas bukások, bedőlt beruházások, nagy és rendezhetetlen városi adósságok. A város költségvetése a Kósa-adminisztráció nagyravágyása és elhibázott városfejlesztési koncepciója miatt csőd közeli helyzetbe került.

Az elmúlt hónapokban kiderült: az emblematikus, milliárdos városi beruházások nagy része bedőlt, finanszírozási, vagy eleve hibás tervezés miatt megvalósíthatatlanná vált.

Az elmúlt tíz év veszteségei után ma a zsigeri privatizáció városunk lakóit és Debrecen gazdálkodását egyaránt sújtó következményeire kell felkészülnünk. Mint emlékezetes 2008 őszén Debrecen város közgyűlése - Kósa Lajos előterjesztése folytán - úgy döntött: saját kézbe veszi Debrecen autóbuszos tömegközlekedését, kiszorítva ezzel az eddigi állami szolgáltatót, a Hajdú Volánt. Mi szocialista politikusok már akkor aggodalmunknak adtunk hangot miszerint a megalapozatlan szolgáltató-váltás oka az évi négymilliárdos piac megszerzése. Az előterjesztés vitájában a Fidesz részéről indoklásként hangzott el, hogy általuk támogatott új szolgáltatóval jobb, szebb és olcsóbb szolgáltatást tudnak garantálni a debreceni utazóközönség számára.

Felelős politikusként a szocialista frakció tagjai egyértelműen Debrecen, a debreceni lakosok érdekeit képviselik, ezért döntésünk már akkor egyértelmű volt: amennyiben garanciákat kaphatunk arra, hogy a Kósa Lajos által támogatott új tömegközlekedési koncepció valóban a debreceni autóbuszos tömegközlekedés ellátási színvonalának, illetve az utazók komfortérzetének nagymértékű javulását eredményezi, és mindezt úgy, hogy az se a városra, se az utazókra pluszterheket nem hárít, abban az esetben támogatni tudja a szolgáltató-váltást. Mindezt - mi, szocialisták - módosító indítványban is kezdeményeztük, amely a közgyűlés döntése révén részévé vált a határozatnak. Ekkor még joggal hihettük azt, hogy jó ügy mellé álltunk, és a város, a városlakók érdekeinek megfelelő, a jelenleginél lényegesen magasabb színvonalú tömegközlekedés valósulhat meg városunkban.   

Mára azonban kiderült, hogy a Kósa Lajos által támogatott, a pályázat értékelésekor (a Volán kizárásával) befutó DKV - Inter Tan-ker konzorcium pályázata ugyan nagy ívű és csillogó, de a tények ismeretében elmondható: minden alapot nélkülöző.

Az álmok után a tények mellbevágók!

 

Lássuk a tényeket:

 

Debrecenben csúcsidőben (07:00 – 08:00) munkanapokon 18.000 fő utazik autóbusszal.

 

A jelenlegi szolgáltató:

Csúcsidőben 81 szóló és 86 csuklós buszt (összesen 167) üzemeltet.

Ehhez kacsolódik még naponta az úgynevezett kötelező forgalmi-műszaki tartalék (amely a kötelező karbantartáson lévő, illetve a készenléti járműveket jelenti) 17 autóbusz.

A csúcsidei napi forgalomban résztvevő buszok férőhely-befogadása: 18.441 fő. Ezek alapján elmondható, ha ezen a szinten marad az utazói létszám, jórészt elég a forgalomba vont 167 db. jármű, azonban a szolgáltatás színvonalának fenntartása érdekében (ha szükséges) forgalmi helyzettől függően, bevonják a tartalékbuszokat is.

 

Az „új” (DKV – Inter Tan-ker Konzorcium) szolgáltató:

Összesen 100 szóló és 40 csuklós buszt kíván üzemeltetni. Ez önmagában is 27 db busszal kevesebb a jelenlegi járműállománynál. A 140 db-os buszpark azért is érthetetlen, mert az új szolgáltató – bár elképzelését empirikusan alá nem támasztva - jelentős utasszám növekedést prognosztizált pályázatában.

Ami különösen riasztó, hogy a jelenlegihez képest 46 db csuklós busszal kevesebb fog futni optimális esetben is Debrecen útjain! Mivel a szerviz és karbantartási technológiát abban az esetben is kötelezően végre kell hajtani a vagyon és utasbiztonsági előírásoknak megfelelően, ha a járműállomány életkora alacsony, ezért ez tervezetten napi 5-10 jármű kiesését jelenti.

 

Az új szolgáltatónak tartalékbuszok egyáltalán nem állnak rendelkezésre.

Ezek után a naponta futó buszok száma legfeljebb 130 autóbusz lehet. A szóló (Alfa Cívis 12) buszok maximális befogadóképessége 100 fő/busz, a csuklós (Alfa Cívis 18) buszok befogadóképessége pedig 164 fő/busz. Ha azt a hipotetikus állapotot vesszük, hogy minden buszon, minden álló- és ülőhelyen utaznak, a konzorcium akkor is csak 15.240 férőhely kibocsátással fog rendelkezni, ennyi utast tud elszállítani.

 

A júliusi szolgáltató-váltás után minden utasnak fel kell arra készülni, hogy a csúcsidőben utazni szándékozó 18.000 debreceniből naponta csak 15.240 utas fog busszal eljutni utazási céljához.

A reggeli csúcsban nap, mint nap 2.760 utazni vágyó legfeljebb csak a buszok külső festésében „gyönyörködhet” majd. Azok a „szerencsések”, akik kellő erővel és kitartással felverekszik majd magukat a buszokra, „kivételes” élményben részesülhetnek: Kósa Lajos jóvoltából úgy érezhetik magukat, mint heringek a konzervdobozban.

Kósa Lajos az első új buszok debreceni átadásakor kétségtelenül kitűnő beszédet tartott, de az igazságot elhallgatta tapintatosan.

Arról nem beszélt, elhallgatta, vagy nem tudta (?), hogy:

-          A járatok száma és a járatsűrűség törvényszerűen és drasztikusan csökkenni fog, a jelenlegihez képest 20%-al kevesebb busz fog futni Debrecenben.

 

-          A jelenlegihez képest a férőhely kibocsátás 20%-al kisebb lesz. Csúcsidőben tíz utasból csak nyolc fog feljutni az amúgy is túlzsúfolt, tömött buszokra.

 

-          A csuklós és szóló buszok aránya a jelenlegihez képest drasztikus módon leromlik, amely semmilyen módon nem kompenzálható.

 

-          Információink szerint csuklós buszokat mindösszesen: 24, 28, 31, 32 járatokon láthatunk majd. Összevonásra kerül a 25-25Y, a 27 megszűnik, a 28 járatot pedig összevonják a józsai járattal.

 

-          Megszűnik az úgynevezett kiegészítő bérlet (a helyi-helyközi párhuzamosság árkedvezményét biztosítja a Debrecen környéki bejáróknak. Kb. 3.000 utast érint naponta.), aminek következtében az agglomerációban lakó, környékbeli településeken élő, de Debrecenben naponta dolgozni, tanulni bejáró utasoknak akár 3.000 Ft-tal is nőni fog a havi bérletek ára.

 

A szocialista frakció úgy és csak úgy tudta elfogadni a városi tömegközlekedés privatizációját, ha az, az ígéretek szerint jelentős komfortnövekedést eredményez, és se az utazóközönség, se a város, illetve a város cégeinek anyagi terheit semmiféle formában nem növeli. A fenti információk alapján azonban egyértelmű: ismételten olyan, koncepciójában hibás, átgondolatlan beruházásba vágott bele Debrecen, amely ebben a formában az autóbuszos tömegközlekedés ellátási színvonalát nemhogy javítaná, de annak egyértelmű és nagyfokú romlásához, veszélyeztetéséhez vezet. Ennek javítása vélhetően milliárdos nagyságrendű pluszforrások bevonásával lenne lehetséges, amit a város megrendült gazdasági állapota semmiképpen nem tesz lehetővé.

 

A debreceni busz-biznisz elhallgatott valósága ezzel nem ért véget!

 

Folytatása következik…………

 

            Dr. Zsiros Zsolt            Varga Zoltán

            frakcióvezető   önkormányzati képviselő