A Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) közleménye - 12 pont a közszolgálatért

Mit kíván a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete!

1. Kívánjuk, hogy új Alkotmányunk garantálja a közszolgálat valamennyi területének kizárólag szakmai követelményeknek alárendelt működését, politikai befolyástól való függetlenségét.

    Két évtizeddel a politikai rendszerváltozás után ne lehessen önmagában semmilyen politikai változás áldozata egyetlen közszolgálati dolgozó sem. Ahogyan az általunk nagyra becsült európai demokráciákban, egyetlen országos vagy önkormányzati választás eredménye sem érintheti a szakembergárda jogállásának stabilitását.

     2. Kívánjuk, hogy a törvény által közfeladatnak minősített szolgáltatásokat a közszolgálat dolgozói lássák el!

    Meg kell szüntetni azt a kiszámíthatatlan gyakorlatot, amely az éppen uralkodó kurzus eseti döntésétől függően kiszervezi a közszférából a közfeladatok ellátását biztosító intézményeket és alkalmazottaikat, mellyel a legtöbbet a szolgáltatások igénybevevőinek, Magyarország polgárainak ártanak. Magyarország sikerének elengedhetetlen feltétele a stabil, a megbízható és magas színvonalú közigazgatási, közszolgálati munka.

     3. Kívánjuk a felelős hazai közszolgálati jogpolitikát!

    Megalapozott, a közszféra alkalmazotti és munkaadói érdekképviseletei bevonásával előkészített törvények és ne a politika ötletelése, képviselői önálló törvényjavaslatok vagy éppen megvalósíthatatlan határidők következtében átgondolatlanul életbe léptetett szabályok határozzák meg a közszféra közel hétszázezer dolgozójának alkalmazási – és ezáltal a közszolgáltatások igénybevételének – feltételeit.

     4. Kívánjuk a közszolgálat szabályozásában meglévő ellentmondások, indokolatlan eltérések megszüntetését!

    Mert ugyanolyan fontos a születésnél segédkező bába, a szülőt helyettesítő óvónő, az olvasásra tanító pedagógus, egészségünket helyreállító orvos és egészségügyi szakdolgozó, az ügyeinket intéző kormánytisztviselő és köztisztviselő, a nyugalmunkra vigyázó rendőr, az ország biztonságára ügyelő katona vagy éppen az életünket, vagyonunkat mentő tűzoltó.

     5. Kívánjuk, hogy a közszolgálatban dolgozók létszámát ne költségvetési döntések, hanem az ellátandó feladatok munkaerőigénye határozza meg!

    Szakítani kell azzal a gyakorlattal, hogy a közszolgáltatások – így többek között éppen a sokat emlegetett szolgáltató közigazgatás – színvonalát veszélyeztető módon állapítsák meg költségvetési szervek létszámát. Ne külső szolgáltatók méregdrága szerződéseinek kifizetésére költsék el a közpénzeket, miközben illetményeinket negyedik éve befagyasztják, jövedelmünket csökkentik.

 

    6. Kívánjuk, hogy a közszolgálatban a munkáltatói pozícióban az állam vagy az egyes önkormányzatok álljanak!

    A jelenlegi munkáltatói státuszban levő költségvetési szervek állami, illetve önkormányzati fenntartóiktól függenek, ezért is instabil a közszolgálati foglalkoztatás, ezért sincs a szakszervezeteknek megfelelő, döntési hatáskörrel rendelkező tárgyalópartnere.

     7. Kívánunk hatékonyan működő, az indokolatlan központosításoktól mentes közszolgálatot!

    Valamennyi alkalmazott olyan szervezeti keretek között tudja tudása legjavát adni, amely jól szervezett, de nem túlbürokratizált, ahol a vezetői felelősség mellett a hatáskörök megfelelően decentralizáltak és ahol az elvégzett munka minősítője dönt a fizetésről is.

     8. Kívánjuk a kollektív szerződés közszférában történő teljes körű elismerését!

    A közalkalmazottak szakszervezetei, illetve a közigazgatási szervek fizikai alkalmazottai jogosultságának megfelelően a közszféra valamennyi alkalmazottjára terjedhessen ki a kollektív szerződések által biztosítható érdekvédelem.

     9. Kívánjuk, hogy az önkormányzati közszolgálat kapjon nagyobb önállóságot!

    Egy jól gazdálkodó település ne legyen a központi költségvetés foglya, különösen az illetményrendszer tekintetében az állami közszolgálat szabályaitól az egyes önkormányzatok – kizárólag saját pénzügyi forrásaik terhére – az alkalmazottak javára - kollektív szerződésben is – térhessenek el.

     10. Kívánjuk a közszolgálati életpálya valamennyi hivatásra, szakmára történő kidolgozásának azonnali megkezdését!

    Aki megfelel a kiválasztás feltételeinek, teljesíti az állam által jogszabályban a pályájára előírt szakmai követelményeket, rendelkezzék – döntése szerint akár nyugdíjazásáig tartó – kiszámítható életpályával. A Magyary Zoltán által a közszolgálat lelkeként nevezett illetmény-előmenetel álljon három meghatározó pilléren: a szolgálati időn, a szakmai előmenetelen és a végzett munka értékelésen!

     11. Kívánjuk a közszolgálat stabilitásának, az elvégzett munkával arányos díjazás garantálását.

    A közszolgálati intézményekbe a minőségi munkaerőt megszerezni, és hosszabb távon megtartani csak a versenyszférától eltérő komparatív előnyök biztosításával lehetséges. Ezért szükséges, hogy a versenyszféra átlagjövedelménél alacsonyabb  illetményekhez kapcsolódjanak béren kívüli juttatások és a közszolgáltatások igénybevételének kedvezményes lehetősége, valamint a jól teljesítők munkájának többféle módon történő elismerésének lehetősége.

    12. Kívánjuk, hogy a Kormányzat haladéktalanul kezdjen tárgyalásokat a fentiek megvalósításáról, egy, Magyarországon eddig soha nem látott, elvszerű alapokon nyugvó a feladatok és a források összhangján alapuló közszolgálat felépítéséről!

 

    Budapest, 2011. március 15.

 

    MKKSZ elnöksége:

    Fehér József főtitká