EU-jog Az Európai Bizottság javaslatot mutatott be a politikai reklámtevékenység átláthatóságáról

- Az Európai Bizottság a nyílt demokratikus vita védelmét célzó intézkedések részeként javaslatot terjesztett elő csütörtökön a politikai reklámtevékenységek átláthatóságáról, megfogalmazása szerint azzal a céllal, hogy megerősítse a választások tisztaságát a tagállamokban.

Vera Jourová, az Európai Bizottság átláthatóságért és értékekért felelős tagja brüsszeli sajtótájékoztatóján közölte: a javasolt szabályok előírnák, hogy minden politikai reklám esetében egyértelműen fel kell tüntetni, hogy politikai reklámról van szó, és például azt is, hogy ki és mennyit fizetett érte.

A javaslat szerint minden eddiginél részletesebben tájékoztatni kellene a közvéleményt a reklámok célközönségének meghatározásáról. A bizottság javasolta továbbá, hogy az Unió emlékeztesse a tagállamokat az állampolgárságuktól eltérő tagállamban lakóhellyel rendelkező uniós állampolgárok európai és helyhatósági választásokon történő szavazati jogára.

Az uniós biztos kijelentette: a javaslat a politikai kampányok minden korábbinál nagyobb átláthatóságát biztosítja, és korlátozza a homályos, a hirdetés szempontjából fontos célközönség meghatározásának technikáit.

"Nem engedhetjük, hogy a választások homályos és átláthatatlan módszerek közötti verseny színterei legyenek. Az állampolgároknak tudniuk kell, miért látnak egy reklámot, ki fizette azt, milyen célirányos kritériumokat alkalmaznak" - fogalmazott.

Kifejtette: a fizetett politikai reklámokat egyértelműen jelezni kell. Közzé kell tenni a legfontosabb információkat, például a szponzor nevét. Tilos lesz a különleges adatokat, például etnikai származást, vallási meggyőződést vagy szexuális irányultságot felhasználó vagy arra következtetni engedő célzás technikáinak alkalmazása. Egyértelműen fel kell tüntetni, hogy a reklámmal kit, milyen alapon vettek célba, és közzé kell tenni, hogy az egyének mely csoportjait célozták meg, milyen kritériumok alapján és milyen eszközökkel vagy módszerekkel. A tagállamoknak pedig hatékony, arányos és visszatartó erejű szankciókat kell elfogadniuk, például pénzbírság kiszabását kell kilátásba helyezniük a politikai reklámok átláthatóságára vonatkozó szabályok megsértése esetére - közölte.

Jourová tájékoztatása szerint az Európai Bizottság javaslatot tett az európai politikai pártok és alapítványok finanszírozására vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatára is. A rendelet aktualizálásának célja, hogy megkönnyítse az európai politikai pártoknak a nemzeti tagpártokkal történő, és a határokon átnyúló kapcsolattartását, növelje az átláthatóságot, különösen a politikai reklámok és adományok tekintetében, csökkentse a túlzott adminisztratív terheket, és növelje az európai politikai pártok és alapítványok pénzügyi életképességét - közölte az uniós biztos.

MTI