Szigorúan nyilvános

Fogyasztóvédelem - 2006-05-23
Megtörtént esetek, jogos kifogások, fogyasztók becsapása, szolgáltatók önkénye, utazási irodák turpisságai. Mindez egy helyen, a szigorúan nyilvános dossziénkban. A kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületek határozatait ismertetjük, azt remélve, hogy olvasóink is tanulnak a történtekből??
A Best Reisen tunéziai esete Az utas és a Best Reisen Utazási Iroda (1137 Budapest, Szent István krt. 22. IV/1.) között megállapodás jött létre egy tunéziai utazásra, 2005. június 8-án A lefoglalt Accor Hotel Hammamet Palm Beach nevű szálloda túltöltése miatt azonban az utas a Hotel Saphir Accor Vacances elnevezésű szállodában kapott elhelyezést. A szálloda cseréjéről az utas pár nappal az utazás előtt értesült. Az eredetileg lefoglalt szálloda négy csillagos besorolású, míg a ténylegesen nyújtott szálloda öt csillagos besorolású volt, és az utazási iroda írásban kifejtett álláspontja szerint a magasabb besorolással a vendég kiterjedtebb és színvonalasabb szolgáltatásban részesült. A panaszos fényképfelvételekkel igazolta a szállással kapcsolatos problémákat. A szálloda területén építkezés zajlott, és ez zavarta nyugalmukat. A szálloda tengerpartja és a víz szennyezett volt; a strand megközelítése a másik szállodához képest körülményesebb, a szállodai szolgáltatás és a szoba felszerelése hiányos volt. A világítás nem mindenütt működött, valamint a hűtő hiányzott a szobából. Az utas véleménye szerint ténylegesen alacsonyabb színvonalú szolgáltatásban részesült, mint amire szerződést kötött, mivel a szálloda még nem adták át a nyaralás alatt. A Budapesti Békéltető Testület eljáró tanácsa szerint az utas kifogása alapos. Az utazási vállalkozó felel az utazási szerződés hibás teljesítése esetén. Az utazási és az utazást közvetítő szerződésről szóló 214/1996. (XII. 23.) Kormányrendelet 12. § (1) bekezdése kimondja, hogy a szerződésben vállalt szolgáltatások teljesítéséért az utazásszervező felel. A (3) bekezdés pedig kimondja, hogy ha az utazás megkezdését követően az utazásszervező a szerződésben meghatározott szolgáltatások jelentős részét teljesíteni nem tudja, köteles azokat más megfelelő, hasonló értékű szolgáltatásokkal pótolni. A tanács álláspontja szerint ennek a kötelezettségének az utazási iroda nem tett eleget. Mindezek alapján a Budapesti Békéltető Testület eljáró tanácsa úgy döntött, hogy a gazdálkodó szervezet a határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül fizesse meg a utasnak az utazás értékének ?582.956Ft-nak a 20%-át, vagyis 116.591 Ft-ot. Az utazási iroda nem fizetett határidőre, ezért a fogyasztóvédelmi törvényben foglaltak alapján az eset nyilvánosságra hozható. H.I.