Az információs társadalom fejlődése és munkaerőpiaci hatásai

Fontos - 2007-09-11

A Debreceni Lokálpatrióta Egyesület a napokban sajtótájékoztatón számolt be projektjük eredményeiről és a Szilícium Mező projektbe javasolt fejlesztésekről. Bevezetőjében dr. Várhelyi Tamás elnök, projektvezető utalt arra, hogy az Európai Unió által a ROP-ból támogatott projekt arra a felismerésre épült: a jövő munkaerőpiacának egyik sikertényezője az informatikai képzettség.

Ezért a régió versenyképességének növelésében potenciálisan jelentős szerepet játszó egyetemi szintű informatikus hallgatókat a munkaerőpiac várható, valós igényeire kell felkészíteni. A munkaerőpiac igényeinek előrejelzése a régióra vonatkozó kutatás segítségével lehetséges – e kutatás elkészült, és eredményei alapján várhatóan jelentős projektek indulhatnak.

 

A kutatás alapján jelentős munkaerőpiaci hatások csak komplex fejlesztések útján valósulhatnak meg – erre kiválóan alkalmas a Szilícium Mező koncepciója. Ehhez a projekt a következő kiemelt fejlesztéseket javasolja:

 

Ø     Online, multimédiás turisztikai rendszerek

Ø     Integrált ügyfélszolgálat - ASP központ - helyi közös szolgáltató központ(ok)

Ø     Biztonsági rendszerek az informatikában, biztonsági pajzs

Ø     A társadalmi kommunikáció eszközei, elsősorban az innovatív call-centerek

Ø     Valós modellen alapuló informatikai rendszerek, pl. egy vezetés-szimulációs oktatórendszer

 

Ezek a kiemelt javaslatok  egyrészt a helyi adottságok révén piacképes, sikeres termékeket eredményezhetnek, másrészt szinergikusan hathatnak az informatikai oktatásra, kutatásra, további projektek indítására, harmadrészt segíthetik az informatikán kívül más ágazatok sikerét is. Így a magas színvonalú turisztikai rendszerek segítségével Debrecen és a régió több potenciális vendég látókörébe kerül, és várhatóan több vendég fogja az itteni kínálatot választani.

 Köztudott, hogy a fejlettebb országokban az utazási cél kiválasztása, valamint egyre inkább maguk a foglalások is ma már elsősorban az interneten keresztül történnek. Ehhez hasonlóan, az integrált ügyfélszolgálat megvalósítása a helyi lakosság kényelmén túl, a város és a régió befektetőire is kedvező hatással lehet. A biztonság kérdésköre fel fog értékelődni, hiszen minél több funkció kerül informatikai hálózatokra, annál nagyobb baj, ha ezekkel, vagy adatainkkal történik valami.

Már jelenleg is három komoly call-centert üzemeltető cég működik Debrecenben: fontos, hogy ezekhez új, jobb szoftveres háttér is létrejöjjön, és a fejlesztések révén ezek a cégek hosszú távon is a városban maradjanak. A valós modellen alapuló rendszerek, különösen a 3D animációk pedig elsősorban a filmipar révén egy dinamikusan fejlődő, már ma is igen jelentős értéket termelő ágazatot támogathat, melynek Debrecen az egyik központja lehet.