Érvénytelen a Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium magasabb vezetői beosztására irányuló pályázat

Pro... - 2010-06-20
„A pályázat formailag és tartalmilag sem megfelelő. A vezetői célok nem derülnek ki, nem készült vezetői program, nem készített helyzetelemzést. A pályázatban általánosságok fogalmazódtak meg, nem látható, hogy a pályázó mit hogyan valósítana meg. Az intézményvezetés feladatainak megosztását sajátosan kívánja megvalósítani, hatalommegosztása nehezen értelmezhető. "

A  fenti idézettel kezdődik annak a szakértői bizottságnak a véleménye, amely értékelte a patinás debreceni középiskola, a Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium igazgatói tisztére benyújtott pályázatot. A közgyűlés elé Kósa Lajos polgármester terjeszti a pályázatról kialakított előterjesztést. Ennek tervezetében –többek között – az alábbiak olvashatóak.

 

"Tisztelt Közgyűlés!

 

A Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium magasabb vezetőjének 5 éves megbízása 2010. július 31. napjával lejár, ezért szükséges volt új pályázati kiírás és eljárás lebonyolítása.

 

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése az 56/2010. (III.18.) Ö.h.-ban foglaltak alapján pályázatot írt ki a Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium magasabb vezetőjének megbízására.

A pályázati felhívás a Kormányzati Személyügyi Szolgáltató és Közigazgatási Képzési Központ internetes oldalán 2010. március 30. napján jelent meg. Ennek megfelelően a pályázat benyújtási határideje - amely a megjelenéstől számított 30. nap - 2010. április 29. napján járt le.

A pályázati kiírás - megfelelve a jogszabályi előírásoknak - az Oktatási és Kulturális Közlönyben, a www.debrecen.hu -n és az Új Városháza hirdetőtábláján is megjelent.

 

A magasabb vezetői megbízás jogszabályi feltételeit a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Köot.) 18. §-a, 57. § (1) bekezdésének i) pontja, 102. § (3) bekezdése, a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) 20/A. § (6) bekezdése, 23. § (1)-(3) bekezdései, 61-66. §-ai és 69-70. §-ai, valamint a végrehajtására kiadott 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 5. §-a, 14/A. § (2) bekezdésének a) pontja és (4) bekezdése, 14/C. § (1) bekezdése, továbbá a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet (a továbbiakban: MKM rendelet) 12-14. §-ai együttesen szabályozzák.

 

A Köot. 18. § (1) bekezdés a) pontja szerint nevelési-oktatási intézményben az intézményvezetői megbízás feltétele a pedagógus szakvizsga.

A pedagógus továbbképzésről, a pedagógus szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet 20. § (5) bekezdése szerint „2010. január 1-jétől kezdődően közoktatási intézmény vezetésére, 2015. január 1-jétől kezdődően pedig vezető tanári (gyakorlatvezető, óvónői, tanítói) feladat ellátására új megbízást az kaphat, aki rendelkezik pedagógus-szakvizsgával.”

 

A Köot. 57. § (1) bekezdés i) pontja alapján a nevelőtestület, a 102. § (3) bekezdése alapján az intézményvezetői pályáztatással kapcsolatos véleményalkotásra jogosult szervek, testületek közül az intézmény alkalmazotti közössége, az iskolai szülői szervezet és az iskolai diákönkormányzat véleményezte a pályázatot.

 

A Rendelet 5. § (10) bekezdése értelmében a vezetési programról véleményt nyilvánított a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének munkahelyi szerve is.

 

Az MKM rendelet 12. § (9) bekezdése alapján az iskola szakmai munkaközösségei is írásban véleményezték a pályázatot.

 

A Kjt. 20/A. § (6) bekezdése alapján a pályázót legalább háromtagú, a betöltendő munkakör feladatait érintőn szakértelemmel rendelkező bizottság is meghallgatja. A Közgyűlés - a 4/2009. (II. 26.) Ö.h.-val - az Oktatási Bizottságot jelölte ki a szakértői bizottsági feladatok ellátására, amely 2010. május 20. napján meghallgatta a pályázót.

 

A Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium magasabb vezetői beosztásának ellátására 1 pályázat érkezett.

 

Dr. Rácz Sándor pályázó hozzájárult a személyét érintő napirend tárgyalásánál a nyilvános ülés tartásához.

 

Dr. Rácz Sándor belső pályázó, az intézmény tanára.

1993-ban a Kossuth Lajos Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán történelem - orosz nyelv és irodalom szakos középiskolai tanári,

1996-ban a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán testnevelés szakos tanári oklevelet szerzett.  2004-ben „summa cum laude” minősítéssel végzett a Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Karán, ahol doktori címet kapott.

Közel két évtizede tanít az intézményben.

 

A pályázó nem rendelkezik a magasabb vezetői megbízáshoz jogszabályban előírt pedagógus szakvizsgával.

 

A pályázónak a pályázathoz csatolnia kellett:

- részletes szakmai életrajzot;

- az intézmény vezetésére vonatkozó, szakmai helyzetelemzésre épülő, fejlesztési elképzeléseket is részletező programot, különös figyelemmel Debrecen város közoktatási, feladat-ellátási, intézményhálózat-működtetési és fejlesztési tervében, valamint az intézmény elfogadott pedagógiai programjában és az Önkormányzat Minőségirányítási Programjában foglaltakra;

 - iskolai végzettséget és szakképzettséget, amennyiben van: tudományos fokozatot, állami nyelvvizsgát igazoló okiratok másolatait,

- három hónapnál nem régebbi hatósági erkölcsi bizonyítványt,

- nyilatkozatot arról, hozzájárul-e ahhoz, hogy a pályázatot véleményező és elbíráló testület a személyét érintő ügy tárgyalásakor nyilvános ülést tartson,

- nyilatkozatot arról, hogy a pályázó a pályázati anyagában foglalt személyes adatainak a pályázati eljárással összefüggésben szükséges kezeléséhez hozzájárul.

 

A pályázó a pályázati kiírásban feltüntetett valamennyi dokumentumot csatolta.

 

A Köot. 128. § (8) bekezdésében foglaltak szerint „Azt a közalkalmazott pedagógust, akinek nincs pedagógus-szakvizsgája, az iskolai végzettsége és szakképzettsége alapján kell besorolni. Azt a közalkalmazott pedagógust pedig, aki pedagógus szakvizsgával rendelkezik, az ezt igazoló oklevél bemutatását követő év első munkanapjától kezdődően a pedagógus-szakvizsga alapján kell besorolni. A pedagógus-szakvizsgával egyenértékű a munkakör ellátásához szükséges végzettség és szakképzettség mellett az egyetemi vagy főiskolai szakirányú továbbképzésben szerzett - jogszabályban meghatározott - szakképzettség. A pedagógus-szakvizsgával egyenértékű, továbbá a munkakör ellátásához szükséges végzettséghez és szakképzettséghez kapcsolódó szakterületen szerzett tudományos fokozat, valamint a doktori cselekmény alapján szerzett doktori cím.

 

 

 

 

A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 149. § (5) bekezdése szerint:

„amennyiben jogszabály alkalmazási, foglalkoztatási, képesítési előírásként tudományos fokozatot említ, azon doktori fokozatot, a tudomány(ok) kandidátusa, a tudomány(ok) doktora, illetve a külföldön szerzett és honosított vagy elismert tudományos fokozatot kell érteni.”

 

Ugyanezen paragrafus (8) bekezdése szerint:

„azok, akik

a) e törvény hatálybalépése előtt szereztek magyar egyetemen vagy főiskolán oklevelet, jogosultak a következő címek használatára:

aa) az egyetemi végzettséget igazoló doktori címek az orvosok, fogorvosok, állatorvosok, jogászok esetében (ezeknek rövidített jelölése: dr. med., dr. med. dent., dr. vet., dr. jur.),…”

 

Fentiekből következik, hogy az egyetemi végzettséget igazoló doktori cím nem egyenértékű sem a munkakör ellátásához szükséges végzettséghez és szakképzettséghez kapcsolódó szakterületen szerzett tudományos fokozattal, sem a doktori cselekmény alapján szerzett doktori címmel.

 

Dr. Rácz Sándor iskolai végzettsége és szakképzettsége alapján tehát nem felel meg az előírt pályázati feltételeknek, tekintettel arra, hogy nem rendelkezik pedagógus szakvizsgával vagy azzal egyenértékű szakképzettséggel.

 

A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 12. § (8) bekezdésében foglaltak szerint:

„.A pályáztató valamennyi - határidőre benyújtott - pályázatot megküldi az előkészítő bizottságnak.”

A nevelőtestület tagjaiból választott háromtagú ún. előkészítő bizottság feladata megszervezni és koordinálni az intézményi véleményező testületek üléseit. Így került átadásra a véleményezésre jogosult testületek részére a határidőre benyújtott pályázat.

Az iskolai diákönkormányzat, az iskolaszék, az iskolai szülői munkaközösség, a szakmai munkaközösségek (magyar, matematika, fizika, informatika, testnevelés, angol, német nyelvi, olasz nyelvi, egyéb idegen nyelvek), a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének munkahelyi szerve, az intézmény nevelőtestülete és az intézmény alkalmazotti közössége véleményezték a pályázatot.

 

 A szakértői bizottság is meghallgatta 2010. május 20. napján dr. Rácz Sándort, és a következő szakmai véleményt alakította ki:

„A pályázat formailag és tartalmilag sem megfelelő. A vezetői célok nem derülnek ki, nem készült vezetői program, nem készített helyzetelemzést. A pályázatban általánosságok fogalmazódtak meg, nem látható, hogy a pályázó mit hogyan valósítana meg. Az intézményvezetés feladatainak megosztását sajátosan kívánja megvalósítani, hatalommegosztása nehezen értelmezhető.  Nem derül ki, hogy milyen vezetési struktúrában kíván dolgozni. Kiemelt területként említi az intézményi gazdálkodást, de az erről írt nyolc sorban csupán általánosságok fogalmazódnak meg. Emelni kívánja az oktatás színvonalát és erősíteni az iskola hírnevét. Ezek megvalósulását szívós munkával kívánja elérni. A pályázatban az intézmény életében jelentős területek és szervezetek működéséről nem olvashattunk. A nevelés kérdésében a pályázat nagy súllyal a fegyelmezéssel, a büntetéssel foglalkozik. Az iskolából való eltávolításnak tanköteles tanuló esetében erős jogszabályi korlátai vannak. Az iskolai atmoszféra nevelő ereje kevesebb hangsúlyt kap.”

 

A Köot. 55. § (4) bekezdése értelmében „Az intézményvezetői megbízásra benyújtott pályázat, a pályázattal kapcsolatosan - e törvény alapján véleményezésre jogosultak által – kialakított vélemény és a vélemény kialakításával kapcsolatos szavazás eredménye közérdekből nyilvános adat, amelyet a közoktatási intézmény honlapján, annak hiányában a helyben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni”.

 

Javaslom, hogy a tisztelt Közgyűlés nyilvánítsa érvénytelennek dr. Rácz Sándor pályázatát, a Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium magasabb vezetői beosztásának ellátására kiírt pályázati eljárást pedig eredménytelennek.

 

Javaslom továbbá, hogy kerüljön sor új pályázati kiírásra.

 

Tájékoztatom a Tisztelt Közgyűlést, hogy 2010. augusztus 1. napjától a Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium magasabb vezetői beosztásának ellátására kiírt pályázati eljárás eredményes lezárásáig - jogszabályban rögzítettek szerint - az intézmény Szervezeti és Működési Szabályzata szerinti helyettesítési rend alapján Dr. Molnárné Szecskó Ágnes általános igazgatóhelyettes látja el a vezetői feladatokat.

 

A Rendelet 5. §. (18) bekezdése szerint  „ha az intézményvezetői feladatok ellátására kiírt pályázat nem vezetett eredményre,…a vezetői megbízást a helyi önkormányzat képviselő-testülete, közgyűlése adja.”

Ugyanezen rendelet 14/C. § (2) bekezdésének d) pontja pedig meghatározza az ilyen esetben a vezetői feladatok ellátásáért járó vezetői pótlék mértékét.

 

Az Oktatási Bizottság az előterjesztést megtárgyalja, kialakított véleményét az elnök szóban ismerteti a Közgyűlés ülésén.

 

A Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium magasabb vezetői beosztásának ellátására kiírt pályázati eljárásra vonatkozó teljes iratanyag megtekinthető DMJV Polgármesteri Hivatala Humán Főosztályán (4026 Debrecen, Kálvin tér 11.; I/107-es iroda).

 

                     Kérem a Tisztelt Közgyűlést, hogy az előterjesztést megtárgyalni és a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.

 

 

 

 

Határozati javaslat

 

 

A Közgyűlés

 

a polgármester előterjesztésére az 1990. évi LXV. törvény 9. § (4) bekezdése, továbbá az 1993. évi LXXIX. törvény 18. §-a,128. § (8) bekezdése, a 2005. évi CXXXIX.törvény 149. §-a, a 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet 5. §-a, 14/C. § (2) bekezdésének d) pontja, a 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet 20. § (5) bekezdése, valamint a 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 12. § (8) bekezdése alapján, figyelemmel az 56/2010. (III. 18.) Ö. h.-ra

 

 

1./ érvénytelennek nyilvánítja dr. Rácz Sándor (5630 Békés, Karacs Teréz utca 3/a. 2/7.) - a Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium magasabb vezetői beosztásának ellátására benyújtott -  pályázatát, tekintettel arra, hogy a pályázó nem rendelkezik a magasabb vezetői megbízáshoz szükséges, jogszabályban előírt pedagógus szakvizsgával vagy azzal egyenértékű szakképzettséggel, így nem felel meg a pályázati feltételeknek.

 

 

2./ Az 1./ pontban foglaltakból következően eredménytelennek nyilvánítja a Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium magasabb vezetői beosztásának ellátására kiírt pályázati eljárást."