Az újszerű és kritikus gondolkodás szükségességét hangsúlyozta a budapesti Közép-európai Egyetemen (CEU) tartott keddi előadásában Soros György.Az egyetem magyar származású, az Egyesült Államokban élő alapítója, egyben a CEU kuratóriumának tiszteletbeli elnöke a 21. század egyetemi oktatásával kapcsolatos vízióit vázolta azzal kapcsolatban, hogy az egyetemen létrehozta a Közpolitika és Nemzetközi Ügyek Iskoláját.
Országos átlagban jelentősen nőtt mind a katolikus, mind a református és az evangélikus egyház által fenntartott közoktatási intézményekben a tanulók és pedagógusok létszáma a 2011/2012-es tanévben. Arról, hogy a következő tanévben vesznek-e át újabb iskolákat, az egyes fenntartók önállóan járnak el ezekben az ügyekben.
Csaknem 110 ezren adtak be jelentkezési kérelmet egyetemekre, főiskolákra, ami 78 százaléka az elmúlt évi számnak - közölte az adatok teljes feldolgozottsága alapján az Oktatási Hivatal A legjelentősebb a csökkenés alapképzésben a gazdaságtudományi képzési területen: a tavalyi 18 százalékról 4 százalékra apadt a jelentkezők aránya, míg a műszaki képzéseknél 5 százalékos bővülés tapasztalható.
Tizenkét felsőoktatási képzési és kutatási fejlesztési pólus kialakításáról szól az az MTI birtokába került javaslat, amely szerint kismértékben tovább csökkennének a felvételi keretszámok, és 2013-tól be kellene vezetni a képzés, a fejlesztés és a kiválóság céljait támogató hárompilléres finanszírozást.
Több mint 40 milliós ráfordítással nagyrészt pályázati forrásból fejlesztik az elkövetkező két évben az egészségügyi szociális munka mesterszak, valamint az ápoló alapszak angol és magyar nyelvű digitális tananyagát a Debreceni Egyetem Egészségügyi Karán, ahol ezzel együtt elkészítik az akkreditációhoz szükséges alaptantervet is. Mindez lehetővé teszi a jövőben a két képzés beindítását angol nyelven is.
A hazai cégek szerint a jelenleginél összehangoltabb, átgondoltabb változtatásokra van szükség az oktatási rendszerben - ez derül ki a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) felméréséből, amelynek eredményéről kedden juttattak el összegzést az MTI-hez. A szervezet, amely a tagvállalatait kérdezte a felsőoktatási törvény változásairól, az államilag finanszírozott férőhelyek elosztásának módosítását is felvetette.
- A Magyar Rektori Konferencia (MRK) ajánlása szerint a felsőoktatási intézményeknek nem szabad az új nyelvvizsgaszabályokat úgy értelmezniük, hogy amnesztiában részesülhetnek a vizsgával nem rendelkező, és emiatt oklevelet nem szerző hallgatók a követelmények alól. Az intézmények szükségesnek tartják tanfolyamok szervezését az érintett hallgatóknak a megfelelő szint teljesítéséhez.
Átalakul a felsőoktatás finanszírozási rendszere, az oktatási államtitkárság tervei szerint a normatív alapú támogatásról egyfajta feladatfinanszírozásra állnak majd át. Erről Sályi Lőrinc, az oktatási államtitkár kabinetfőnöke beszélt egy csütörtöki szakmai tanácskozáson.
Sályi Lőrinc kifejtette: a finanszírozási rendszer átalakítását dolgoznak, a mostani normatív rendszer megváltozik, súlyozni fognak az intézmények között, és egyfajta feladatfinanszírozásra állnak át.
Nő az érdeklődés a kínai nyelv iránt Magyarországon: az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Konfuciusz Intézetének tanárai az elmúlt öt évben ötezer tanulót oktattak, és a számuk folyamatosan emelkedik. Magyarországon jelenleg egy általános iskolában, három gimnáziumban és kilenc felsőoktatási intézményben tanítanak kínait, ebből mindössze három felsőfokú intézmény van, ahol az oktatás nem az intézet munkatársainak közreműködésével folyik.
Három magyar egyetem jutott a világ 500 legjobb felsőoktatási intézménye közé a Webometrics (Ranking Web of World Universities) legfrissebb, 2012-es rangsorában. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Debreceni Egyetem is nagyot javított 2011-es helyezésén.
A diákoknak március 14. és 19. között van lehetőségük, hogy középfokú felvételi jelentkezésük sorrendjét módosítsák, új iskolát azonban már nem lehet választani - hívta fel a figyelmet az Oktatási Hivatal. A középfokú felvételi eljárás során a felvételi vizsgák eredményei, tapasztalatai vagy egyéb információ alapján a tanulóknak egy alkalommal lehetőségük van továbbtanulási elgondolásaik módosítására. Ehhez módosító tanulói adatlapot kell kitölteniük.
- Oktatási kerekasztal létrehozását kezdeményezi a Hálózat a Tanszabadságért (HAT) elnevezésű egyesület 16 oktatással foglalkozó szervezettel közösen; a szerveződés célja egy közoktatásról szóló hosszú távú koncepció elkészítése - jelentették be a szervezők pénteki budapesti sajtótájékoztatójukon.
Az új Nemzeti alaptanterv (NAT) átdolgozását kezdeményezte az Eötvös Loránd Fizikai Társulat és a Magyar Kémikusok Egyesülete; Hoffmann Rózsa oktatási államtitkárnak elküldött, az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményükhöz csaknem 1500 támogató aláírást is csatoltak.
A szakszervezet honlapján közzétett állásfoglalás szerint a Nemzeti alaptanterv kiteljesíti az iskolák végrehajtói szerepét, ugyanakkor az iskolai oktatás folyamatát nem határozza meg, mivel a nemzeti köznevelésről szóló törvény alapján az iskolának nincs más joga és kötelessége, mint az állam által kiadott kötelező kerettantervet helyi tantervként beemelni a pedagógiai programjába, és végrehajtani.
A jelenlegi formában elfogadhatatlannak tartja a Nemzeti alaptanterv tervezetét (NAT) a Magyartanárok Egyesülete, szerintük az a magyartanításban nem indítana el kedvező változásokat, s gátja lenne a tantárgy feltétlenül szükséges, és részben már megindult szemléleti és módszertani megújulásának.
Nyilvánosak a tavalyi országos kompetenciamérés intézményi adatai, amelyekből a szülők is tájékozódhatnak arról, hogy gyermekük oktatásában milyen eredményeket ért el az adott iskola; az országos jelentés néhány hét múlva készül el.
Sikeresen lezárultak a felsőoktatási jelentkezések pénteken éjfélkor - mondta Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár hétfőn az Országgyűlésben, napirend előtt.Részletes eredményeket e hét végén, illetve áprilisban közölnek a jelentkezési adatokról - jelezte az államtitkár, hozzátéve: egyetlen korlát van, 240 pontot kell elérnie annak, aki be akar jutni a felsőoktatásba. Hoffmann Rózsa azt mondta, ettől a minőség javulását várják.
A felsőoktatási szakkollégiumi rendszer "gazdátlanságára", illetve a szabályozás és a finanszírozás ebből eredő problémáira hívta fel a figyelmet az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet megbízásából készült kutatás, amelynek összegzését pénteken juttatták el az MTI-hez.
Márciusban tartja a tervek szerint alakuló ülését az új Magyar Felsőoktatási és Akkreditációs Bizottság (MAB), és szintén ekkor jön létre a korábbi Felsőoktatási és Tudományos Tanács helyett alapítandó Felsőoktatási Tervezési Testület (FTT).