Az Európai Unió közelmúltbeli javaslatában egy átfogó, a fogyasztói jogokról szóló irányelv megalkotására törekszik. Az üzleten kívül, valamint a távollévők között kötött szerződésekről, a fogyasztókkal kötött szerződésekben alkalmazott tisztességtelen feltételekről és a fogyasztási cikkek adásvételéről és a kapcsolódó jótállásról szóló négy irányelv felülvizsgálatával és egyesítéséből létrejövő új szabályozás azonban szakítani kíván a minimum harmonizáció eddigi elvével.
Előfordul, hogy jogszabályokkal ellentétes szerződési feltételeket alkalmaznak kereskedők, szolgáltatók – derül ki több panaszból is. Ezért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület felhívja minden fogyasztó figyelmét, hogy az a szerződési feltétel, amely bármely jogszabállyal ellentétes kikötést alkalmaz, tisztességtelen, tehát semmis. Az ilyen szerződési feltételek akkor sem jelentenek kötelezettséget számunkra, ha aláírtuk magát a szerződést.
Amennyiben az Európai Parlament és a Tanács is elfogadja az Európai Bizottság javaslatát, 2009. július 1.-től jelentősen csökkenhetnek a külföldről küldött és ott fogadott sms-ek díjai, megkímélve ezzel a fogyasztókat sok kellemetlen meglepetéstől és bizonytalanságtól.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) megítélése szerint tisztességtelen a Kereskedelmi és Hitelbank Zrt. (K&H Bank) eljárása, melyben 0 forintról 100.000 forintra emelte a végtörlesztés minimális díját visszamenőleg, a már több éve megkötött szerződésekre vonatkozóan is. Ezért az OFE közérdekű keresetet indít a jogszabálysértő gyakorlatot folytató hitelintézet ellen.
2008. júliusában a FEOSZ eljárást indított a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál, mivel az UPC Magyarország Kft. arról tájékoztatta levélben azokat az előfizetőit, akik papír alapú számlákon és nem elektronikusan fizetnek, hogy 2008. július 11-től havonta többletköltségként 96 Ft-ot kell fizetniük, amennyiben nem térnek át az elektronikus díjfizetésre.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) üdvözli a UPC Magyarország Kft azon döntését, hogy visszavonta a papíralapú számladíjat. A vállalattól kapott tájékoztatás szerint azon előfizetőik esetében, akik a számladíjat már kifizették, gondoskodnak az összeg visszafizetéséről, és erről értesítik az érintetteket.
Továbbra is sok a visszaélés az utazással egybekötött termékbemutatókon. Ezért jól fontolja meg vásárlási döntését, aki utazással egybekötött termékbemutatón vesz részt – tanácsolja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.Számos ajánlat csábítja a fogyasztókat egynapos – általában ingyenes vagy csak minimális díjú – városnézésre, melyért „cserébe” csupán egy termékbemutatón kell részt venni.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének álláspontja szerint jogszabálysértő, ha a kereskedő az autóra nyújtott jótállást feltételekhez köti. A jelenlegi gyakorlat szerint újonnan vásárolt autók esetén a fogyasztók csak akkor érvényesíthetik a jótállásból eredő jogaikat, ha eleget tesznek a márkakereskedések által előírt feltételeknek.
Az UPC Magyarország Kft. arról tájékoztatta levélben azokat az előfizetőit, akik papír alapú számlákon és nem elektronikusan fizetnek, hogy 2008. július 11-től havonta többletköltségként 96 Ft-ot kell fizetniük, amennyiben nem térnek át az elektronikus díjfizetésre.
Több fogyasztó fürdőruha, illetve fehérnemű vásárlásakor az üzletben azzal szembesül, hogy „higiéniai okok” miatt a vásárolt ruhadarabot nem cserélik ki és nem is veszik vissza.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) e jelzések alapján szeretné a fogyasztók figyelmét felhívni, hogy minden ilyen kijelentés ellenére, amennyiben a vásárolt termékkel kapcsolatban – legyen az akár fürdőruha vagy fehérnemű – minőségi kifogásuk van, azt bátran érvényesítsék.
Tanulási és koncentrációs zavart, valamint hiperaktivitást okoz gyermekeknél egy, az édességekben, üdítőitalokban, tejdesszertekben gyakran előforduló élelmiszer színezék. Hegyi Gyula szerint a gyakorlatban is érvényt kell szerezni az EU elővigyázatossági elvének, és nem szabad kockázatos anyagot élelmiszerben használni.
Az Országgyűlés 2008. június 9-én elfogadta a fogyasztóvédelmi törvény módosítását, amely jelentős változásokat eredményez.
A módosítások egy része a békéltető testületi eljárás szabályait érinti. A jövőben a vállalkozások fogyasztói jogvitáik rendezéséhez nem vehetik igénybe a testületek segítségét, módosul ugyanis a fogyasztó fogalma.
Egyes bankok a lakás hitelszerződések megkötése után drasztikusan növelik az előtörlesztés díját, vagy tetszőlegesen bevezetnek külön költségfajtákat, mint például a végtörlesztés díja. A fogyasztók döntését hitelfelvételkor jelentősen befolyásolja, hogy milyen feltételekkel (díjak és kamatok mellett) törleszthetik akár a futamidő előtt is a felvett összeget.
Továbbra is a gyártók többségének jelentős ellenállásába ütköznek a fogyasztói érdekképviseletek élelmiszer-címkézést szabályozó uniós tervezetére vonatkozó javaslatai.
Az Európai Fogyasztók Szövetsége az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) és számos más európai szervezet támogatásával több ajánlást is megfogalmazott.
Amennyiben a Parlament küszöbön álló szavazásán a képviselők többsége – egyéni indítvány alapján – módosítja a fogyasztóvédelmi törvény békéltető testületekre vonatkozó egyes rendelkezéseit, komoly visszalépés következhet be az eddigi gyakorlatban, amely egyértelműen a kereskedők érdekeit szolgálná – hívja fel a figyelmet az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE).
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) kezdeményezésére és aktív közreműködésével a Hírközlési Érdekegyeztető Tanácsban (HÉT) részt vevő legjelentősebb hírközlési szolgáltatók és szolgáltatói szövetségek fél évvel ezelőtt önszabályzó Ajánlást fogadtak el, amelyben a legfontosabb kérdésekben – mint például a kölcsönös írásos beleegyezés, az automatikus hosszabbítás eltörlése és az arányos értékkülönbözet a listaár és a hűségár között – sikerült megegyezésre jutni.
A távközlési szolgáltatások piacának, a választható szolgáltatók körének bővülése egyrészt kedvezően hatott a szolgáltatások áraira, másrészt a fogyasztók számára lehetővé tette, hogy igényeikhez mérten minél több szolgáltatás közül választhassanak. Számos új szolgáltatás jelent meg ugyanis akár a vezetékes, akár a vezeték nélküli telefon, illetve internet szolgáltatások körét nézzük.
Az utóbbi időben folyamatos megkeresések érkeznek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Észak-alföldi Regionális Felügyelőségéhez, miszerint a kereskedelem és a szolgáltatás területén a hatóságok, így felügyelőségünk is folyamatosan ellenőrzi és szankcionálja (bírságolja) azt, amennyiben az üzletekben vagy a szolgáltatás területén közreműködő dolgozók nem rendelkeznek név és beosztást azonosító névkártyával (kitűzővel).
Mi is az ingatlan időben megosztott használati jogának megszerzésére irányuló szerződés?
Olyan egy vagy több egymással összefüggő szerződés, melyek alapján a fogyasztó az értékesítőtől ellenérték fejében közvetlenül vagy közvetve, legalább hároméves időtartamra jogot szerez egy vagy több ingatlan ismétlődő, meghatározott időtartamú üdülési vagy lakáscélú használatára.
12 európai uniós tagország 42 egészségügyi, fogyasztóvédelmi, illetve szülőket tömörítő szervezete – köztük az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület – azzal a kéréssel folyamodott az EU Egészségügyi biztosához, hogy függessze fel hat élelmiszerszínezék (E102 tartrazine, E104 kinolinsárga, E110 narancssárga S, E122 azorubin, E124 neukokcin, E129 allura vörös AC) használatát, melyeket összefüggésbe hoztak a gyerekekben kialakuló növekvő hiperaktivitással.